Page 4 - Hadis 4. Ünite
P. 4

HADİS





                                                                               ۪ ِ
                                                                                    َ
                                                            ْ
                     BİLGİ KUTUSU                          نَأ دارَأ اَذِإ ،قيدصلا ٍركب وبَأ ناك
                                                                                       ْ
                                                                            ُ ّ
                                                                                                َ َ
                                                                َ
                                                                                         َ ُ
                                                                  َ
                                                                                 ّ
                                                                                             ِ
                                                                                                 ِ
                                                            نب رمع ناكو .رتوَأ ،هشارف ىتْأي
                  Ebu  Hanîfe’nin  şu  sözü,  merfu,         ُ ْ َ  ُ  َ َ  َ   َ  َ  ْ  ُ  َ  َ َ َ
                                                                 ُ
               mevkuf  ve  maktû  rivayetlerin  her                            ِ    ِ
                                                                        َّ
                                                                                ٰ
                                                                                              َّ َ
               birine  hadis  denmesine  rağmen                       ِ ليللا رخا رتوي ، ِ باطخْلا
                                                                                      ُ
                                                                        ْ
               onların  kaynaklık  değerinin  bir  ol-                       َ     ُ
               madığını güzel bir şekilde anlatır:      “Hz.  Ebu  Bekir,  yatmak  istediğinde  vitir  na-
                  “Hz.  Peygamberden  (s.a.v.)  ge-   mazını  kılardı,  Hz.  Ömer  ise  gecenin  sonunda
                                                                        6
               len hadislerin başım gözüm üstün-      vitrini eda ederdi.”  sözü ise Hz. Ebu Bekir ve Hz.
               de  yeri  vardır.  Onlara  muhalefet   Ömer’in davranışını anlattığı için fiilî bir mevkuf
               etmemiz  mümkün  değildir.  Saha-      hadistir.
               bilerden  nakledilen  hadislerde  ise
               dilediğimizi  seçeriz.  Ancak  onların     مَلو ةباحصلا دحَأ مامَأ اَذك تلعف
                                                                ِ
                                                                            ِ
               görüşleri  dışında  başka  bir  görüş       ْ  َ َ َ َّ        َ َ َ       َ ُ    ْ َ
                                                                                                  َ
               söylemeyiz.” Tabiûn’un hadislerine                                               ِ
                                                                                           َ
               gelince onlar da adam, biz de ada-                                       ىلع ركني
                                                                                                   ْ
                                                                                            َ
                                                                                               ْ ُ
                                                                                         َّ
               mız.”                                    “Falan sahabinin huzurunda şöyle yaptım, o
                      (İbn Abdilber, el-İntikâ’, s. 266.)  da  benim  bu  hareketimi  reddetmedi.”  şeklin-
                                                      deki bir ifâde de söz konusu sahabinin onayını
                                                      (takrîrîni) içerdiği için takrîrî bir mevkuf hadistir.
                                                      1.4. Maktû Hadis
                     BULALIM                            Mümin olarak bir veya birkaç sahabi ile karşı-
                                                      laşmış kimselere tâbiî denir. Çoğulu “tabiûn”dur.
                                                      Tabiûna  nispet  edilen  söz  ve  fiillere  ise  maktû
                                                      hadis adı verilir.
                                                                     7
                  Aşağıdaki  hadisin  merfu,  mev-
               kuf, maktû ve kavli, fiilî, takrîrî hadis    Maktû hadise şöyle bir örnek verebiliriz:
               çeşitlerinden  hangisi  ile  adlandırı-
                                                                                         ٍ
               lacağını bulunuz:                       َ لاق ،ِزي ۪ زعْلا دبع  ِ نب رمعو ،ءاَطع نع
                                                                      ِ
                                                                                   ُ
                                                                                َ
                  Abdullah  b.  Zübeyr  diyor  ki:        َ      َ      ْ  َ  ْ َ َ          َ ْ َ
                                                                  ِ
               “Aişe  ve  Esma  kadar  cömert  ka-         ىف ملتحي نَأ لبق ملغْلا مؤي  َ ل :
                                                              ِ
                                                                                            ُ
               dın  görmedim.  Ancak  her  birinin              َ  َ ْ َ  ْ  َ َ َ ُ       ُّ َ
                                                                               ْ ُ
               cömertlikleri  birbirinden  farklı  idi.                                   ِ
                                                                                                 َ
                                                                                  َ
                                                                                             َ
                                                                              َ
               Aişe  biriktirir  öyle  infak  ederdi.                        اهِريغ  َ لو ةضي ۪ رفْلا
                                                                                        َ
                                                                                 ْ
               Esma ise bugünden yarına bir şey         Tabiûn tabakasına mensup Atâ b. Ebî Rebâh
               saklamazdı”                            ve Ömer b. Abdülaziz şöyle demişlerdir: “Bülu-
                (Buhârî, el-Edebü’l-müfred, C 1, s.106.)  ğa ermemiş bir çocuk farz ve diğer namazlarda
                                                      imamlık yapamaz.”  Bu sözü söyleyen Atâ b. Ebî
                                                                        8
                                                      Rebah ve Ömer b. Abdülaziz tabiûn tabakasında
                                                      oldukları için hadis maktû’dur.
            6 Muvattâ, Salâtü’l-leyl, 3.
            7 Suyûtî, Tedrîbü’r-Râvî, C 3, s. 127.
            8 İbn Ebî Şeybe, el-Musannef, C 3, s. 206.
                                                       94
   1   2   3   4   5   6   7   8   9