Page 6 - Hadis 4. Ünite
P. 6

HADİS






                                      2. Ravi Sayısına Göre Hadis Çeşitleri



                2.1. Mütevatir Hadis
                                                           Mütevatir  hadis,  yalan  üzere  birleşmeleri
                                                        mümkün  olmayan  bir  topluluğun  naklettiği
                                                        hadislerdir.  Bir  hadisin  mütevatir  olması  için
                                                        üç şart lazımdır.
                                                           a.  Ravilerinin  yalan  üzere  birleşmesi
                                                        mümkün  olmamalı:  Bazen  bir  bilgi  o  kadar
                                                        yaygın bir şekilde gelir ki işitenler onun doğru-
                                                        luğunda tereddüt göstermezler. Böyle gelme-
                                                        yen bir bilgiyi ise hemen reddederler. Mesela
                                                        İstanbul’un Fatih Sultan Mehmet  tarafından
                                                        fethedildiği mütevatir bir bilgidir ve dost düş-
             Mütevatir, çok sayıda kişi tarafından rivayet edilmiş   man herkes tarafından böyle nakledilir. Birisi
                         haber anlamına gelir.
                                                        İstanbul’un aslında Kanûnî Süleyman tarafın-
                                                        dan fethedildiğini iddia etse mütevatir bir bil-
            giye ters düştüğü için hemen reddedilecektir. Bedir, Uhud, Hendek savaşlarının varlığı ya da
            namaz rekâtlarının sayısı gibi haberler bize mütevatir yolla ulaşmıştır.
               b. Her nesilde aktarılmış olmalı: Yalan üzere birleşmeleri mümkün olmayan toplulu-
            ğun her nesilde devam etmesi gerekir. Şayet bir nesilde haberin yaygınlığı azalırsa tevâtür
            gerçekleşmez. Mesela 1999’da Marmara bölgesinde büyük bir deprem olduğu, o depremi
            yaşamasak da bizler için mütevatir bir bilgidir. Ancak bundan beş yüz yıl önce yine aynı böl-
            gede bir deprem yaşandığı söylense bu mütevatir bilgi sayılmaz. Çünkü bu bilgi söz konusu
            dönemde yaygın bir şekilde konuşulsa da daha sonraki zamanlarda yaygın olarak nesillerden
            nesillere nakledilmemiştir, yaygın olarak da bilinmemektedir.
               c. Mütevatir bilgi; görme ve işitme gibi duyulara dayalı bilgidir: Buna göre aklî çıkarım-
            lar ya da inançlar mütevatirin konusu değildir. Mesela, şu anda dünyanın en kalabalık inanç
            gruplarından birini oluşturan Hristiyanlar, “İsa, Allah’ın oğludur.” dediklerinde bu mütevatir
            haberin konusu değildir. Zira bu bir inançtır. Ancak “Hz. İsa kendisinin peygamber olduğu-
            nu söyledi.” cümlesi mütevatir bir haberdir. Çünkü onun bu sözü işitmeye dayalıdır ve Hz.
            İsa’nın bu sözünü işiten ve yalan üzere birleşmeleri mümkün olmayan gruplar tarafından
                                    9
            günümüze ulaştırılmıştır.
               Pek ağır şartları olan mütevatir hadisler detay bilgilerde değil, daha çok genel haberlerde
            görülür. Bir hadis veya bilgi tevâtür seviyesine ulaştığı zaman kesin bilgi ifade eder. Dolayısıy-
            la mütevatir bir bilginin reddedilmesi söz konusu olamaz. Mütevatir hadisler lafzî ve manevi
            olmak üzere iki kısma ayrılır.




            9 Talat Koçyiğit, Hadis Usulü, s. 17.


                                                       96
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11