Page 18 - Fıkıh Okumaları 6. Ünite
P. 18
FIKIH OKUMALARI
Organ nakli konusunda
verici kişinin ölüm anının tespiti
büyük önem taşımaktadır. Dok-
torlar arasında tam bir fikir birliği
olmamakla birlikte büyük çoğun-
luk beyin ölümünün gerçekleşme-
si durumunda artık o kişiyi hayata
döndürmenin mümkün olmadığı
kanaatindedirler. Bu yüzden can-
lılığın göstergesi olan kalbin ça-
lışması ve nefes alıp vermenin
birtakım aletlerin yardımıyla bir
süre daha devam ettirilmesi ölüm
kararının verilmesine engel olup
olmayacağı ihtilaflı olup günü-
müzde beyin ölümü ile ilgili ciddi
tartışmalar vardır ve bu konu or- Beyin ölümü ile birlikte bazı irade dışı hareketlerle vücutt canlılığı devam eder.
gan naklini doğrudan ilgilendirmektedir. Çünkü beyin ölümü gerçekleştikten sonra vücudun alt sistemleri
bir süre daha yaşam destek ünitesinin yardımıyla bazı işlevlerini devam ettirir.
Beyin ölümü kriterine göre hasta beyin ölümünün gerçekleştiği anda ölmüş sayılır. Bu kişinin daha
önce organ bağışında bulunması veya yakınlarının organ alımı için onay vermesi durumunda organların
bozulmasını önlemek amacıyla ölü bir süre daha yaşam destek ünitesine bağlanarak kan dolaşımının
devam etmesi sağlanır. Ardından kalp sona bırakılarak uygun görülen organlar alınır. Bu uygulama hem
Batı'da hem İslam ülkelerinde ölüm anının tespiti üzerine ciddi tartışmalara sebep olmuştur. İslam dün-
yasında beyin ölümü kriterinin lehinde ve aleyhinde görüş belirten fıkıh bilginleri bulunmaktadır. Netice
itibari ile uzman hekimlerin öldü dediği insan dinen de ölmüş, ruh onu terk etmiştir. Bu vücut ölünün
vücududur ve alet bağlı olduğu için kan deveranı devam ederken ondan organ almak caizdir. Ayrıca beyin
ölümü gerçekleşen birinde organ nakli yapılması ona saygısızlık veya manevi eziyet değildir ve caizdir.
3.4.Plastik Cerrahi
İnsan beden ve ruhtan oluşmaktadır. Beden; insanın saç, kaş, el, kol, ayak, göz gibi bölümlerinden
oluşan maddi yapısıdır. Ruh ise iç âlemini oluşturur ki inancı, ahlakı ve karakteri gönül dünyasının özellik-
leridir. Bu iki özellik insanın şahsiyetini oluşturur. Bu yüzden kişinin güzelliği denilince hem fiziki güzelliği
(sûret) ve hem de gönül güzelliği (siret) anlaşılır. Kişinin hem beden hem de ruhunun güzel olması arzula-
nır. Cenab-ı Hak her insanı bir diğerinden farklı yaratmıştır. Bu, hem fiziki hem de ruh özelliği yönüyledir.
TEMEL HADİS
Hz. Peygamber (s.a.v.) buyuruyor ki: Allah sizin suretlerinize
(dış görünüşünüze) ve cesetlerinize (beden yapınıza) bak-
maz; ancak kalbinize bakar.
(Buhari, Edeb, 57; Müslim, Birr, 28.)
158