Page 14 - Fıkıh Okumaları 6. Ünite
P. 14

FIKIH OKUMALARI






          bulunmasına karşın organ veren kişi için de böyle bir tehlike bulunmadığından bu tür organ ve doku nakli
          caiz kabul edilmektedir.

                 İslam hukukçularının büyük çoğunluğu bunlara ilave olarak damar gibi insan bedeninde yedeği
          bulunan, böbrek gibi vericinin yaşamını riske sokmayan ve beden bütünlüğünü bozmayan organların ve-
          rilmesini  de  caiz  sayarlar.

                  İslam hukukçuları, canlılar arasında organ naklinin caiz olabilmesi için belirledikleri  şartlar şunlar-
          dır:
                1. Bir zaruretin bulunması
                2. Vericinin izin ve rızasının bulunması
                3.  Organın  alınmasının  vericinin  hayatını  riske  sokmayacak,  sağlığını  ve  beden  bütünlüğünü
          bozmayacak  olması  ve  bu  durumun  tıbbi  raporla  belgelendirilmesi
                4.  Konunun  uzmanlarında  operasyon  ve  tedavinin  başarılı  olacağına  ilişkin  güçlü  bir  kanaatin
          oluşması
                5. Yeterli tıbbi ve teknik şartların bulunması
                6. Organ vermenin ücret veya belli bir çıkar karşılığında olmaması.


                 b-Ölüden organ ve doku nakli: Dinimiz insan hayatına ve sağlığına özel bir önem vermektedir.
          Bunu  sağlamak  üzere  meşru  her  türlü  tedavi  yönteminin  kullanılmasına  izin  vermiştir.

                 Organ nakli, alternatifsiz bir tedavi yöntemi olarak insanları sağlığına kavuşturmakta ve hayata
                      YORUMLAYALIM
          döndürmektedir. Vefat eden kişinin bu organları defnedildiği zaman çürümeye terk edilecektir. Fakat bu
          organların uzmanlar tarafından alınıp sağlık problemi olan bir kişiye nakledilmesiyle bir kişinin sağlığına
          kavuşmasına ve hayata tutunmasına vesile olması durumunda bu organlar faydalı olarak kullanılmış ola-
          caktır. Vefat eden kişinin bundan bir zararı da bulunmamaktadır.




                            LİSTELEYELİM



                         Organ naklinin dinen caiz olmasının gerekçelerini listeleyiniz.







                 Önceki İslam âlimleri, açlıktan ölme tehlikesiyle karşı karşıya kalan bir kişinin yiyecek bir şey bu-
          lamadığı takdirde zaruret sebebiyle ölmeyecek kadar bir miktar ölü insan etinden yiyebileceğini, tedavi
          maksadıyla haram ve necis şeylerin kullanılabileceğini, başka bir yol kalmadığı takdirde insan vücuduna,
          ölmüş birisinin kemiğinin veya dişinin takılabileceğini belirtmişlerdir. Eski âlimlerimiz tarafından kaleme
          alınan fıkıh kitaplarımızda bulunan bu tür bilgiler bize günümüzde zaruret sebebiyle organ naklinin caiz
          olduğu konusundaki fetvaların fıkıh mantığı açısından da tutarlı ve doğru olduğunu göstermektedir.









                                                          154
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19