Page 9 - Fıkıh Okumaları 6. Ünite
P. 9
YORUMLAYALIM
6. ÜNİTE
Hastalıkların ortaya çıkmadan önce koruyucu hekimlik yöntemleriyle önlenmesi temel bir kuraldır.
Dinimizin emrettiği temizlik/hijyen, sağlıklı ve dengeli beslenme gibi pek çok hüküm bu koruyucu hekim-
lik içinde yer almaktadır. Bununla birlikte bir hastalığa yakalanan kişinin tedavi için gerekli yöntemleri ve
ilaçları araştırması bu şekilde sağlığına yeniden kavuşmaya gayret etmesi gerekmektedir. Hz. Peygamber
her hastalık için meşru ve helal olan bir ilacın bulunduğunu belirtmiştir.
LİSTELEYELİM
Hz. Peygamber (s.a.v.) buyuruyor ki: “Allah Teâlâ hastalığı (derdi) de şifasını
(dermanını) da yarattı ve her dert için mutlaka bir derman (ilaç) yarattı. Öyleyse
(araştırın dermanını bulun ve) tedavi olun. Ancak haram olan şeyle tedavi olmayın.”
(Ebu Dâvud, Tıbb 11)
Yukarıdaki hadisten çıkartılabilecek sonuçları maddeler hâlinde listeleyiniz.
İnsanlık her geçen gün gelişen teknolojik gelişmelere paralel olarak hastalıklar için tedavi yöntem-
leri bulmakta, daha önce bilinen tedavi yöntemlerini geliştirmekte, daha kolay, daha başarılı yöntemler
ortaya koymaktadır. Modern tıbbın geliştirdiği tedavi imkânları günümüzde birçok hastalığı ölümcül ol-
maktan çıkarmıştır. Koruyucu ve tedavi edici yeni yöntemler sayesinde yaşam kalitesi artmakta ve ortala-
ma yaşam süresi uzamaktadır.
Modern bilim ve teknolojinin pek çok faydası yanında sınırsız ve sorumsuzca kullanılması kimi
zaman insan onur ve haysiyetine, doğal dengeye, dinî ve ahlaki değerlere zarar verecek boyutlara ulaş-
maktadır. Günümüzde tıp ve sağlık büyük yatırımlar yapılan ticari bir sektör hâline gelmiştir. Aynı durum
genetik çalışma ve uygulamalar için de geçerlidir. Bu alanlarda ticari rant ve yüksek kâr beklentisi kimi
zaman insani ve ahlaki boyutların üzerine çıkabilmektedir. İnsanlık artık bu gelişmelerin dünyayı nereye
götürdüğü ve bu alanlarda neye nereye kadar izin verilebileceği sorularını gündeme getirmeye başlamış-
tır. Kısaca tıp ve teknoloji alanında meydana gelen hızlı gelişmeler aynı zamanda birçok dini, felsefi, ahlaki
ve hukuki problemi de beraberinde getirmektedir.
Tıp ve sağlık alanındaki bilimsel ve pratik çalışmaların iyi-kötü, doğru-yanlış biçiminde ahlaki açı-
dan değerlendirilmesini ve bu değerlendirmelerin belirli ilkelere oturtulmasını hedefleyen “tıp etiği”
veya “biyoetik” isimli bir bilim dalı kurulmuştur.
Biyoetik bilim dalı, insan hayatının başlaması ve sonlandırılması, doğum kontrol yöntemleri, ya-
şam kalitesi, yardımcı üreme teknikleri, genetik çalışmalar, insan kopyalanması, insanlar üzerindeki tıbbi
deneyler, organ nakilleri, yapay organlar, ötenazi, yaşam, ölüm ve sağlık politikaları gibi konuları farklı
yönleriyle ele alıp bunlar hakkında birtakım kural ve ilkeler koymaya çalışmaktadır.
149