Page 12 - Fıkıh 5. Ünite
P. 12

FIKIH



                                                “Helal olan şeyler belli, haram olan şeyler bellidir. Bu ikisi-
                                             nin arasında, halkın birçoğunun helal mi, haram mı olduğunu
             Bir arkadaşına yüksek miktarda   bilmediği şüpheli konular vardır. Şüpheli konulardan sakınan-
            borç veren bir kimse uzun zaman
            arkadaşının borcu ödemesini bekler.   lar, dinini ve ırzını korumuş olur. Şüpheli konulardan sakınma-
            Borcunu hatırlatmak için arkadaşına   yanlar ise gitgide harama düşer. Tıpkı sürüsünü başkasına ait
            uğrar. Arkadaşının yeni bir dükkân   bir arâzinin etrafında otlatan çoban gibi ki, onun bu arâziye gir-
            açıp lüks bir araba aldığını görür.   me tehlikesi vardır. Dikkat edin! Her padişahın girilmesi yasak
            Borcunu ödemesini istediğinde    bir arâzisi vardır. Unutmayın ki, Allah’ın yasak arazisi de haram
            arkadaşı ödemeyeceğini ve hakkını   kıldığı şeylerdir...” 27
            helal etmesini ister.
             Bu olayda borç alan kişinin borca    2.3. Akitler
            karşı yaklaşımını yorumlayınız.
                                                İslam’da meşru mal edinme yöntemlerinin başında akit
                                             (sözleşme) gelir. Akit terim olarak tarafların icap ve kabu-
                                             lünün akit konusu üzerinde hukuki sonuç doğuracak şekilde
                                             birbirine bağlanması şeklinde tanımlanır.
                                                                                    28
                 BULALIM
                                                Kur’an-ı Kerim'de;
                                                                             ٰ
                                                                                      َ
                                                                ُ ُ  ْ  ُ َ ْ  ُٓ َ َ  َّ  َ ُّ َٓ
                                                         ﴾... ِۜ دوقعلاب  اوفوا  اونما  ني۪لا  اهيا اي ﴿
                                                                   ِ
                                                “Ey iman edenler! Akitlerin gereğini yerine getiriniz...”
                                                                                                      29
                                             denilerek verilen ticari söz ve senede sadık kalınması iste-
                                             nir.
                                                Alışveriş, insanlık tarihinin başlangıcından itibaren mal-
                                             ların değişiminde kendisine başvurulan bir sözleşme yönte-
                                             midir. Çünkü her insanın ihtiyaç duyduğu bütün mal ve hiz-
                                             metleri bizzat kendisinin üretmesi mümkün olmadığı gibi,
                                             ürettiği her şeyi kendisinin tüketmesi de söz konusu de-
            Türk Lirası sembolünü bulunuz.   ğildir. İnsan ürettiği ihtiyaç fazlası malları verip başkasının
                                             ürettiği malları alarak hayatını sürdürür. Bunun en elverişli
                                             yolu da karşılıklı rızaya dayalı alım satım akdidir. Aksi hâlde
                                             toplumda kargaşa meydana gelir.  30
                                                İnsanlığın ticari işlemlerini genelde alışveriş simgeler.
                                             Kur'an sık sık alışveriş konusuna dikkat çekmiştir. Kur'an

              Peygamberimiz bir hadisinde    dünyevi kazancı yegane hedef kabul edenleri uyarıp onla-
            şöyle buyurmaktadır:             ra gerçek kazancı göstermeyi amaçlamıştır. Diğer taraftan
              “İslam’da zarar verme ve zararı   Kur’an, alışverişin kişileri Allah’ı hatırlamaktan alıkoyma-
                                                              31
            zararla karşılama yoktur."       masını istemekte , Cuma ezanının okunmasıyla alışverişin
                                             bırakılıp namaza gidilmesini emretmektedir.
                                                                                        32
                 (İmam Mâlik, Muvatta, C 2, s. 22)
                                                Kur’an-ı Kerim'in faiz ile alım-satımı birbirinden ayırma-
                                             sı, alım satımı helal, faizi haram kılması da dikkat çekicidir.
                                                                                                      33

                                             27  Buhârî, Îmân, 39; Müslim, Müsâkât, 107.
                                             28  Cürcânî, et-Ta‘rîfât, “A-k-d” maddesi.
                                             29  Maide suresi, 1. ayet.
                                             30  İbnu’l-Hümâm, Fethu’l-Kadîr, C 4, s. 247.
                                             31  bk. Nûr suresi, 37. ayet.
                                             32  bk. Cum’a suresi, 9. ayet.
                                             33  bk. Bakara suresi, 275. ayet.; Rûm suresi, 39. ayet.


                                                       164
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17