Page 15 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 15

5. Ünite                              HİNT VE ÇİN DİNLERİ




                      DEĞERLENDİRELİM


            Kral, halkın ihtiyaçlarını yerine getirecek; bakanlar ona bu hususta yardım edecek, sıradan
           halk ise, üstündekilere itaat edecektir. Ailede babanın görevi, ailenin geçimini temin etmek,
           eşinin görevi, ev işlerini çekip çevirmek ve kardeşlerin görevleri hem birbirlerini sevmek
           hem de kendisinden büyüklere itaat etmektir.

                                       (Fuat Aydın, “Konfüçyanizm”, Doğu’dan Batı’ya Düşüncenin Serüveni, C 1, s. 564.)
           Konfüçyüs'e  göre  erdemli  ve  ahlaki  örneklikle  yönetilen,  hiyerarşik  toplum  anlayışını
           değerlendiriniz.

               Konfüçyüs’ün etkisi, öğrencisi Tseng-Tzu, torunu Tzu-Ssu, en büyük takipçisi Mensiyüs’ün
          öğretileri sayesinde, ölümünden kısa bir süre sonra artmaya başlamıştır. Konfüçyüs'ün, ahlaki
          ve politik etkileri, Han Hanedanlığı Dönemi'nde (MÖ 206-MS 225) giderek artmaya başlamıştır.
          Daha  sonra  Konfüçyüs’ün  öğretileri,  imparatorluk  törenleri  ve  imparator  tarafından  Gök’e
          (T’ien) yapılan ibadetle irtibatlandırılmaya başlanmıştır. Çin yönetimine bağlı bütün bölgelerde
          Konfüçyüs’e de ibadet edilmesi emredilmiştir. Böylece Konfüçyanizm, Çin’in millî dini hâline
          gelmiştir. Bunun sebebi ise Konfüçyüs'ün, Çin imparatorunu “Göğün Oğlu” olduğu şeklindeki
          tasavvurunu dinin merkezine yerleştirmesidir. 57

            Konfüçyanizm’in İnanç Sistemi
               Konfüçyüs, öğretilerini bir tanrı fikrine dayan-
          dırmamış, ancak zamanındaki yaygın inanca da saygılı
          olmuştur. Çin’de yaygın olan ve "Şangti" diye adlan-
          dırılan yüce Tanrı inancı Konfüçyanizm'de de devam
          etmiştir. Konfüçyüs bu yüce varlığı ifade etmek için
          "T’ien"  kelimesini  kullanmayı  tercih  etmiştir.  Ona
          göre T’ien, tabiat düzeninin yöneticisi, her şeyin üs-
          tündeki varlık ve yaratıcı kudrettir. T’ien’e iyiliğin kay-
          nağı olarak saygı göstermiş, emrini öğrenmiş, onun
          da kendisini anladığına inanmıştır. 58

               Konfüçyanizm’de  Tanrı,  düşkünleri  korumak
          için  hükümdarlar;  Tanrı  yolunda  insanlara  yardımcı
          olmaları ve ülkenin her yanında huzuru sağlamaları    12.5.18. Konfüçyanizm'in Sembolü
          için  öğretmenler  göndermiştir.  O;  yücedir,  yerdeki
          insanlara hükmeder, kötüler çoğalınca hükmü amansızdır. Ölüm ve hayat, zenginlik ve şeref
          Tanrı'nın işidir. Tanrı her şeyi açıkça görür ve bütün işlerde insanlarla beraberdir.  İyi insanlara
                                                                                       59
          uzun ömür bahşeder, fazilete mükâfat verir. Fazilet ise dört kısımdan meydana gelmektedir.
          Bunlar: İnsan sevgisi, adalet, emredilen merasime riayet ve bilgidir. İnsan, bu dört asli fazileti
          bir arada toplayarak onlara göre hareket ederse, bahtiyarlık ve saadet kazanacaktır. İnsan aynı
          zamanda göğün emrine göre hareket etmelidir. 60



          57 Ahmet Güç, “Konfüçyanizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 385.
          58 Ahmet Güç, “Konfüçyüsçülük”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 26, s. 168.
          59 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 75.
          60 Ahmet Güç, “Konfüçyanizm”, Dinler Tarihi El Kitabı, s. 435.
                                                      138
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20