Page 19 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 19

5. Ünite                              HİNT VE ÇİN DİNLERİ




          bir terim olan ve Taoizm’in ülküsü hâline gelen “wu wei”, yani “iş yapmamak” prensibi ile
          açıklamıştır. Buna göre insan dünya nizamına uyarak yaşamalı, gayret sarf etmeksizin Tao’nun
          kanunlarına tabi olmalıdır. 70



                     YORUMLAYALIM

           Lao-Tzu'ya  göre  "iş  yapmamak"  anlamına  gelen  "wu  wei"  prensibine  göre  insan
           hedeflerine ulaşabilir mi? Yorumlayınız.




               Tao’nun “büyük fazileti”, her şeyi yapması fakat hiçbir şey istememesidir. O “boşluktur”,
          başka güçlerle rekabet etmez, kendi kendine yetinir. İnsanlar bu aynı hoşnutluk faziletini gös-
          terdiklerinde iyi hayat sürerler. Lao Tzu’nun davranış hakkındaki öğretisinin temeli insan haya-
          tındaki üç kuralda kendini göstermiştir: 1. Tabiatta Hareketsizlik, 2. Boşlukta Rekabet Etmemek
          3. Mevcutla Yetinmek. 71
               Taoizm’e göre, iyi kötü, doğru yanlış, güzellik çirkin-
          lik, kuvvet zayıflık, zafer yenilgi gibi birbirine zıt gibi gö-
          rünen şeyler aslında zaman ve mekâna göre görecelik arz
          etmektedir. Buna göre bir şeyin doğru veya yanlış olduğu
          yargısı bu yargıda bulunanın kişisel durumuna ve ihtiyacı-
          na göre değişmektedir. Yani zıtların aslında birbirine özdeş
          olduğunu ifade etmektedir. Evrendeki her şey negatif ve
          pozitif  zıtlıkların  birleşmesi  sonucu  meydana  gelmekte-
          dir. 72

               Lao-Tzu’ya göre, insanların bu dünyada acı, yoksul-
          luk, üzüntü içerisinde olmasının sebebi yaptıklarının kar-
          şılığıdır.  O,  insan  ömrünün  giderek  kısalmasını,  insanın
          kötülüklerinden dolayı yıldızlar tarafından saldırıya uğra-
          masına bağlamaktadır. İnsanın kendini kurtarabilmesi her-
          kese ve her şeye kayıtsız kalması ve hiçbir şey yapmaması     12.5.23. Lao-Tzu heykeli
          ile mümkündür. Akıllı insan, bencilliği reddeden, maddi is-
          teklerden ve boş şeylerden kaçınandır. Zenginlik, başarı, şöhret gibi şeyler, insanın Tao’yu takip
          etmesine ve kurtuluşa ulaşmasına engel teşkil etmekte ve felaketini hazırlamaktadır. 73


            Taoizm’in Ritüelleri
               Çin terminolojisinde Taoist mabetleri için “kung” (manastır veya saray), “kuan” (manastır
          mabedi) ve “miao” (mabet) kelimeleri kullanılır. Tao mabetlerinin avluları çok amaçlı salonlardan
          oluşur. Çoğu, sayısız tanrı ve tanrılaştırılmış kahraman tasvirlerini koymak için yapılmıştır. Mabet
          duvarları, Taoist öğretilerde önemle tasvir edilen on cehennemden birine mahkûm edilmiş
          olanların çektikleri azapları anlatan sahnelerle süslenmiştir. 74


          70 Ahmet Güç, “Taoizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 402.
          71 Ahmet Güç, “Taoizm”, Dinler Tarihi El Kitabı, s. 457.
          72 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 241.
          73 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 89.
          74 Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, s. 85-86.
                                                      142
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24