Page 19 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 19
5. Ünite HİNT VE ÇİN DİNLERİ
bir terim olan ve Taoizm’in ülküsü hâline gelen “wu wei”, yani “iş yapmamak” prensibi ile
açıklamıştır. Buna göre insan dünya nizamına uyarak yaşamalı, gayret sarf etmeksizin Tao’nun
kanunlarına tabi olmalıdır. 70
YORUMLAYALIM
Lao-Tzu'ya göre "iş yapmamak" anlamına gelen "wu wei" prensibine göre insan
hedeflerine ulaşabilir mi? Yorumlayınız.
Tao’nun “büyük fazileti”, her şeyi yapması fakat hiçbir şey istememesidir. O “boşluktur”,
başka güçlerle rekabet etmez, kendi kendine yetinir. İnsanlar bu aynı hoşnutluk faziletini gös-
terdiklerinde iyi hayat sürerler. Lao Tzu’nun davranış hakkındaki öğretisinin temeli insan haya-
tındaki üç kuralda kendini göstermiştir: 1. Tabiatta Hareketsizlik, 2. Boşlukta Rekabet Etmemek
3. Mevcutla Yetinmek. 71
Taoizm’e göre, iyi kötü, doğru yanlış, güzellik çirkin-
lik, kuvvet zayıflık, zafer yenilgi gibi birbirine zıt gibi gö-
rünen şeyler aslında zaman ve mekâna göre görecelik arz
etmektedir. Buna göre bir şeyin doğru veya yanlış olduğu
yargısı bu yargıda bulunanın kişisel durumuna ve ihtiyacı-
na göre değişmektedir. Yani zıtların aslında birbirine özdeş
olduğunu ifade etmektedir. Evrendeki her şey negatif ve
pozitif zıtlıkların birleşmesi sonucu meydana gelmekte-
dir. 72
Lao-Tzu’ya göre, insanların bu dünyada acı, yoksul-
luk, üzüntü içerisinde olmasının sebebi yaptıklarının kar-
şılığıdır. O, insan ömrünün giderek kısalmasını, insanın
kötülüklerinden dolayı yıldızlar tarafından saldırıya uğra-
masına bağlamaktadır. İnsanın kendini kurtarabilmesi her-
kese ve her şeye kayıtsız kalması ve hiçbir şey yapmaması 12.5.23. Lao-Tzu heykeli
ile mümkündür. Akıllı insan, bencilliği reddeden, maddi is-
teklerden ve boş şeylerden kaçınandır. Zenginlik, başarı, şöhret gibi şeyler, insanın Tao’yu takip
etmesine ve kurtuluşa ulaşmasına engel teşkil etmekte ve felaketini hazırlamaktadır. 73
Taoizm’in Ritüelleri
Çin terminolojisinde Taoist mabetleri için “kung” (manastır veya saray), “kuan” (manastır
mabedi) ve “miao” (mabet) kelimeleri kullanılır. Tao mabetlerinin avluları çok amaçlı salonlardan
oluşur. Çoğu, sayısız tanrı ve tanrılaştırılmış kahraman tasvirlerini koymak için yapılmıştır. Mabet
duvarları, Taoist öğretilerde önemle tasvir edilen on cehennemden birine mahkûm edilmiş
olanların çektikleri azapları anlatan sahnelerle süslenmiştir. 74
70 Ahmet Güç, “Taoizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 402.
71 Ahmet Güç, “Taoizm”, Dinler Tarihi El Kitabı, s. 457.
72 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 241.
73 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 89.
74 Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, s. 85-86.
142