Page 18 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 18
HİNT VE ÇİN DİNLERİ 5. Ünite
4. TAOİZM
Taoizm, kendine has yoga ve meditasyon teknikleriyle dünya hayatında ölümsüzlüğü
arayan bir dindir.
Taoizm’in Tarihçesi
Taoizm, Çin'de Lao Tzu (MÖ 604) ta-
rafından kurulmuştur. Çin filozofu olan Lao-
Tzu’nun hayatı hakkında fazla bir şey bilinme-
mektedir. Çin’in Honan eyaletinde doğduğu
ileri sürülen Lao-Tzu’nun asıl adı Li Tan’dır.
Lao-Tzu (ihtiyar bilgin) ona lakap olarak veril-
miştir.
Taoizm, Çin, Japonya, Kore'de yaygın bir
dindir. Bu ülkelerin dışında uzak Asya ülkele- Yoğun olduğu bölgeler
66
rinde ve ABD'de inananları bulunmaktadır. Seyrek olduğu bölgeler
Bu gün Taoizm'in toplam inanan sayısı 95 mil- 12.5.21. Taoizm'in bulunduğu bölgeleri
yon civarındadır. gösteren harita.
Taoizm, ismini kısaca “Yol” anlamına gelen Çince kelime Tao'dan almıştır. Eski Çinliler
Taoizm'den, “T'ien Tao” (Göğün Yolu) diye söz etmişler ve onu “Jen Tao” (İnsanın Yolu) ile
karşılaştırmışlardır. Onlara göre Göğün Yolu parlak, kutsal ve doğrudur; İnsanın Yolu ise karanlık
ve Göğün Yolunun tersidir. 67
Taoizm’in İnanç Sistemi
Lao-Tzu’ya göre Tao, yaratıcı prensip olmasına rağmen,
yaratıcı değildir. O, Tao’yu somut bir varlık olarak düşünme-
miştir. Tao’yu, gizemlerin gizemi ve tanımlanamaz bir güç
olarak ifade etmiştir. O; isimsizdir, görülemez, işitilemez ve
kavranılamaz. Yaratılmış ve yaratılmamış her şeyin kaynağıdır.
Her şey Tao’dan meydana çıkmasına rağmen o, her şeyin dı-
şındadır. Tao, hem varlığın hem de yokluğun temelini teşkil
eden ezelî güçtür. 68
Taoizm’de “Tao” ile beraber bir de “Te” kavramı vardır.
Tao’nun erdemi veya onun gizli gücü olarak bütün varlıklarda 12.5.22. Taoizm'in Sembolü
bulunan “Te”, “Tao”nun tabiattaki her şeyi değiştiren gücü-
nün kendisidir. “Tao” kaybolduktan sonra “Te” onun ayrılmaz vasfı olur, dünyanın şeklini vücu-
da getirir. Bütün varlıkları Tao meydana getirir; “Te” ise onları besler, büyütür, madde olarak
şekil verir, kuvvetini tamamlar. 69
Lao Tzu, yaratıcı gücü, yumuşak olmasına rağmen her kuvveti yenen suya benzetmiştir.
İnsan da iş yapması yönüyle Tao’ya benzemeye çalışmalıdır. Lao Tzu bu düşüncesini, Çince
66 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 88.
67 Ahmet Güç, “Taoizm”, Dinler Tarihi El Kitabı, s. 454.
68 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 241.
69 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 88-89.
141