Page 16 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 16
HİNT VE ÇİN DİNLERİ 5. Ünite
YORUMLAYALIM
"Gök'ü gücendiren bir kimsenin dua edecek başka yeri olamaz."
Ahmet Güç, “Konfüçyanizm”, Dinler Tarihi El Kitabı, s. 435.
Konfüçyüs'ün yukarıdaki sözünü yorumlayınız.
Konfüçyanizm’in Ritüelleri
Çin geleneğinde ibadet, ruhani varlıkları memnun etmek ve insanların dünyevi
menfaatlerini sağlamak amacı taşımaktadır. Konfüçyanizm’de en yaygın ibadet şekli atalara dua
(ibadet) kabul edilmektedir. Çin'de her devrin dinî özelliği, “Göğün Oğlu” sayılan imparatora ve
atalara gösterilen bağlılık ve saygıdır. 61
Çin’de ataların tamamına tapınmaya
yönelik genel bir tavır görülse de zamanla
her aile kendi atalarına tapınmayı ön plana
çıkarmıştır. Nitekim Konfüçyüs, başkalarının
atalarına tapınmanın dalkavukluk olduğunu
söylemiştir. Uzun süre bu ibadet, atalara ait
mabetlerde yapılmıştır. Daha sonra, ölenle-
rin isimlerini taşıyan ağaçtan yapılmış tablet-
lere tapınılmaya başlanmıştır. Bin yıldan fazla
bir süre bu törenler mum yakma, kâğıt para
bağışlama, tabletlerin önünde buhur yakma, 12.5.19. Konfüçyanizm ritüeli
doğum ve ölüm yıl dönümlerinde mezarın
yanı başında yiyecek ve içki sunma şeklinde devam etmişti. İbadet esnasında ilahiler söylenir,
dinî müzik çalınır ve dans edilirdi. Müzik başlar başlamaz atalarının ruhunun oraya geleceğine
inanılırdı. 62
BİLİYOR MUSUNUZ?
Çinliler, insanın evlenmeden veya geride bir oğul bırakmadan ölmesini büyük günah ve
elemli bir azap sayar. Ata ruhlarına ibadeti devam ettirecek bir oğul bırakmadan ölen kişinin
felaket getiren acayip bir mahluk şeklinde, uğursuz bir hayat süreceği kabul edilir.
(Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alparslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 83.)
Mabet, tanrının hazır bulunduğu yer olarak düşünüldüğünden, ölüm anları yaklaşan
yaşlılar ve hastalar mabede götürülür. Çünkü, bir tanrının huzurunda ölmek, bahtiyarlık olarak
kabul edilir.
Başlıca mabet şenliği ise, tanrının doğum günü olup her yıl aynı günde kutlanır. Bugünde
mabet, gece gündüz insanlarla dolup taşar. Halk davullar, çanlar çalarak ve çeşitli patlayıcılar
atarak eğlenir. Yeni yılda mabetler, dinsel tasvirler ve evler temizlenir. Böylece pis ve kötü
ruhların kovulmuş ve etkisiz hâle getirilmiş olduğuna inanılır. 63
61 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 83-84.
62 Ahmet Güç, “Konfüçyanizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 389-390.
63 Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, s. 88.
139