Page 12 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 12
HİNT VE ÇİN DİNLERİ 5. Ünite
İbadetin ana ilkesi karma-tena-
süh çemberinden kurtulmaktır. “Yüce
Varlığa” karşı belirli bir ibadet ve du-
anın söz konusu olmadığı Budizm’de,
Buda tanrılaştırılmış ve ibadetin ana
merkezine oturtulmuştur. Buda’ya
dua edilmekte ve ondan bir şeyler
istenmektedir. Tapınağa giden Bu-
42
distler, her şeyden önce ayakkabıları-
nı çıkararak kutsal mekâna saygıları-
nı gösterirler. Tapınağa girince, önce
Buda heykeli selamlanır ve ardından 12.5.13. Budist ritüelleri
tapınağın bir köşesine çekilerek me-
ditasyon yapılır. Eller göğüsler seviyesinde birleştirilip, alnını yere koyarak tazimde bulunulur
ve bu hareket üç defa uzunca bir süre devam eder. Budistler mabetlerine çiçek, tütsü, meyve,
sebze sunar, ışık, ateş ve mum yakıp düşünceye dalarak ibadetini yerine getirmiş olur. 43
BİLİYOR MUSUNUZ?
Sangha teşkilatı dünyanın en eski rahipler topluluğudur. Rahipler, manastırda bir köşeye
çekilip insanlardan uzak yaşarlar. Budizm’de ruhban hayatı; fakirlik, bekârlık ve sessizliğe
dayanır. Rahiplik teşkilatına giren saç ve sakalını keser, sarı elbiseler giyer, yetkili rahibin
önünde üç defa “iman ikrarında” bulunur.
(Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alparslan Küçük., Dinler Tarihi, s. 251.)
Budist rahipler erken kalkar ve
kısa bir duadan sonra günlük yiyece-
ğini toplamak için dilenciliğe çıkarlar
ve iki öğünlük yiyeceği sadaka tasına
biriktirdikten sonra manastırlarına
geri dönerler. Rahipler günlerini ge-
nel olarak kutsal kitap okuma, me-
44
ditasyon ve dua ile geçirirler. Medi-
tasyon, Hint dinî hayatının en önemli
unsurlarından ve bu bölgede ortaya
çıkan bütün dinlerde var olan dinî bir
ögedir. Tıpkı diğerleri gibi Budist me- 12.5.14. Budist rahip
ditasyonunun amacı da bireyi önce-
likle zihinsel sükûnete kavuşturmaktır. Böylelikle zihni rahatsız eden her şey ortadan kaldırılmış
olur. 45
42 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 266-268.
43 Ali İhsan Yitik, “Budizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 331.
44 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 159.
45 Ali İhsan Yitik, “Budizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 334.
135