Page 11 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 11
5. Ünite HİNT VE ÇİN DİNLERİ
Budistlere göre insan, nefsinin esiridir. O, her zaman mutluluk, servet, güvenlik, başarı,
uzun ömür ve haz peşinde koşar. Ama ilginçtir ki her zaman şansına acı, ıstırap, hastalık ve
başarısızlık düşer. Ayrıca ölüm de herkesi bekleyen kaçınılmaz sondur. Aslında biz hayata
sarılmakla kendimizi, acı, ıstırap deryasına atmış oluruz. Dolayısıyla bütün sıkıntılardan
kurtulmanın yolu her türlü arzuyu bırakmaktır. 38
Buda’ya göre insanoğlu şu beş unsurdan oluşmaktadır. Bunlar; vücut, duyular, idrakler,
eğilimler ve bilinçliliktir. Buda’nın öğretisinin odak noktası, kişiye bu dünyada acı ve ıstırap
veren her şeyden kurtararak Nirvana'ya ulaşmasını sağlamaktır. Nirvana'ya ulaşmaları için ise
“sekiz dilimli yolu” takip etmeleri gerekir. 39
BİLGİ KUTUSU
Sekiz Dilimli Yol
Doğru Anlayış
Doğru Konsantrasyon Doğru Karar
ve Meditasyon
Doğru Dikkat Doğru Konuşma
ve Tefekkür
Doğru Çaba
Doğru Hareket
Doğru Kazanç/Meslek
(Hammet Arslan, “Budizm”, Doğu’dan Batı’ya Düşüncenin Serüveni, C 1, s. 690-692.)
Budizm’in Ritüelleri
Budizm’de ferdî ibadet esastır. Mabetlerde bu amaca yönelik olarak yapılmış küçük
bölümler bulunmaktadır. İbadet amacıyla gelenler bu bölümlerde ibadetini dilediği şekilde
yerine getirir. Budist dinî yapıları için yaygın şekilde kullanılan terim “Vihara”dır. Budist dilinde
40
mesken veya ikamet yeri anlamına gelen vihara, hem Budist rahiplerin ikamet ettiği geniş bir
bina, hem de Budist dindarlar için kutsal mekân anlamına gelir. Budizm’de ibadet, sadece
mabede bağlı olmayıp evde de yapılabilir. Bu yüzden her Budist’in evinde zihnini odaklaştırıp
ibadet edeceği Buda’nın heykeli veya resmi bulunur. Ayrıca evde Buda’nın tasvirlerinin
konulduğu raflar vardır. 41
38 Ali İhsan Yitik, “Budizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 321.
39 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 149.
40 Ali İhsan Yitik, “Budizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 329.
41 Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, s. 67-69.
134