Page 6 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 6
HİNT VE ÇİN DİNLERİ 5. Ünite
BİLGİ KUTUSU
İslam âlimleri ve filozofları tarafından Hinduizm’deki tenasüh, ruh göçü, reenkarnasyon
inançları İslam’daki ahiret inancıyla çelişmesi, cennet cehennem ve kıyameti inkâra
götürmesi ayrıca ruhun birliği ve sorumluluk ilkesine aykırı olması sebebiyle reddedilir.
(Adnan Bülent Baloğlu, Mehmet Bulğen, “Tenâsüh”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 40, s. 444.)
Hinduizm'de insan yaptıklarına göre, hayvan,
bitki veya insan şeklinde tekrar doğmaktadır. Bu ne-
denle her Hintli, tekrar dünyaya geleceği hayatının Ölüm Yeniden Doğum
daha iyi olması için, güzel davranışlar sergilemeye
gayret eder. İşlediği kötülükler sebebiyle bitki veya Ölüm Yeniden Doğum
hayvan olarak dünyaya gelmekten çekinir. Onlara
göre içinde bulundukları kast, yaptıklarının bir so-
nucudur. Buna göre kişinin hangi kasttan dünyaya
14
geleceği şeklindeki sosyal statüsü, cinsiyetinin ne Ölüm Yeniden Doğum
olacağı, bahtının nasıl olacağı ve diğer insanlarla
ilişkisi gibi tüm hususlar onun önceki yaşamındaki Ölüm Yeniden Doğum
davranışlarının sonucu olarak karma tarafından be-
lirlenir. 15
12.5.5. Samsara (Ruh Göçü Döngüsü)
Hinduizm’in Ritüelleri
Hindular için ibadet, temelde bireysel bir faaliyettir. Tapınaklarda görevli brahminler li-
derliğinde okunan ilahiler dışında ibadetler çoğunlukla bireysel olarak yapılır. Hindu ibadetleri
evde yapılan, özel durumlarda yapılan törenler ve yı-
lın belli günlerinde yapılan ibadetler olarak gruplara
ayrılır. İbadet yapılan yerlere "mandır" denir. 16
Hindistan’da mabetler, Hindu tanrıların ikamet
yerleridir. Aynı zamanda insanların tanrılarla buluş-
ma, onları ziyaret etme ve çeşitli takdimlerde bulun-
ma yerleridir. Her tanrının bir mabedi vardır ve o ma-
bette, tanrının bir tasviri veya heykeli bulunur. İbadet
etme yerleri sadece mabetlerle sınırlı değildir, nehir
kenarları, mağaralar, kutsal ziyaret yerleri, dağların
zirveleri, kendi evi gibi birçok yerde ibadet edilebilir. 17
İbadet etme hakkı sadece Brahman, Kşatriya ve
Vaisya kastlarına mahsustur. Kast dışında kalanlar ve
et yiyenler mabetlere giremezler. Kadınlar, ibadetlere
katılma hakkına sahip değildirler. Onlar, sadece iba-
det maksadıyla yenilen yemekleri hazırlama ve tabak-
ları temizlemekle görevlidirler. 12.5.6. Hindu Tapınağı
14 Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, s. 168-169.
15 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 110.
16 Ali İhsan Yitik, "Hinduizm", Yaşayan Dünya Dinleri, s. 298.
17 Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, s. 60-61.
129