Page 5 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 5
5. Ünite HİNT VE ÇİN DİNLERİ
Hindu inanç sisteminde eril olarak betimlenen bu tanrısal varlıklarla birlikte, bir de dişi
tanrısal varlık olan “Devi” bulunmaktadır. Bu tanrıça yaratılmışlara hayat veren güç olarak kabul
edildiğinden ona “Anne” diye de hitap edilmektedir. Devi, erkek tanrısal varlıkların silahlarını
elinde tutan sayısız kollara sahip, güzel bir kadın olarak betimlenmektedir. 7
Hindular her ne kadar pratikte farklı isimlerdeki tanrılara ibadet eder görünseler de çoğu
zaman aynı tanrıya ibadet ettiklerini düşünürler. Zira mutlak hakikat çoğu zaman güneş, ay,
rüzgar, yağmur ve fırtına gibi doğa olaylarıyla özdeşleştirilir ve özellikle tanrı güneş formunda
iken, sabahleyin Brahma, öğleyin Vişnu, akşamleyin de Şiva şeklinde tezahür ettiği fikri hindular
arasında çok yaygındır. 8
Hinduizm’in en belirgin özelliklerinden biri kast sistemidir.
Hindulara göre kast sistemi dinî bir inanç meselesidir. Kast;
aynı işle meşgul olan, atadan miras kalan hakları, vazifeleri
ve âdetleri ile birbirine sımsıkı bağlanan şahıslar grubunu
ifade etmektedir. Kast kişinin iradesi ile seçilemez ve
değiştirilemez. Aynı kast üyeleri yalnızca birbirleri ile
evlenebilir ve ancak birbirleriyle aynı sofraya oturabilir.
Kast sistemine karşı gelinmesi kişinin kasttan
çıkarılmasına, dolayısıyla o kimsenin varlığının son
bulmasına sebep olur. 9
Kastlar, Tanrı Brahma’nın insan şeklinde
tasavvur edilen vücudunun farklı yerlerin-
den yaratılmıştır. Buna göre brahmanlar
(rahipler) ağzından, kşatriyalar (hükümdar 12.5.4. Hinduizmdeki Kast Sistemi
sülalesi ve savaşçılar) kollarından, vaisyalar (tüccar, esnaf ve çiftçi) midesinden, sudralar (iş-
çiler) da ayaklarından yaratılmışlardır. Ayrıca , mensup olduğu kastın kurallarını çiğneme gibi
nedenlerle kast dışına itilmiş ve bugun sayıları yüz milyonlara varan paryalar (dokunulmazlar)
sınıfı da mevcuttur. Paryalar insan dahi kabul edilmezler, onlardan mikroptan kaçar gibi kaçılır
10
ve onlara yaklaşan kimse pis ve düşük sayılır. Bunların, çarşılara ve pazarlara girmesi yasaktır.
11
Tapınaklara girmelerine izin verilmez, kamuya açık çeşmelerden su içmeleri dahi yasaktır. 12
Hinduizm’de önemli inanç konularından biri de tenasühtür. Tenasüh, ruh göçü, reenkar-
nasyon gibi kelimelerle ifade edilen “samsara” dünyadaki doğum-ölüm-yeniden doğuş döngü-
sünü ifade etmektedir. Bu inanç sistemine göre, ferdin bu hayatındaki yapıp etmelerine bağlı
olarak, ölümden sonra yine bu dünyada yeniden bedenleşmesi anlamına gelir. Bu yeniden be-
denleşmelerin insan formunda meydana gelmeleri mümkün olduğu gibi, bitki, hayvan veya
geçici bir süre de olsa cansız varlık formunda olmaları da söz konusudur. Karma ise, ruhun bu
döngüsel süreçteki durumunu belirleyen sebep sonuç yasasıdır. Ruhun bu döngüden kurtulma-
sına da Nirvana (Mokşa) denilmektedir. Kişinin doğum-ölüm girdabından, dolayısıyla bunun
neden olduğu her türlü acı ve kederden kurtulup mutlak aydınlanmaya kavuşması demektir. 13
7 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 103-105.
8 Ali İhsan Yitik, "Hinduizm", Yaşayan Dünya Dinleri, s. 286.
9 Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, s. 174.
10 Ali İhsan Yitik, "Hinduizm", Yaşayan Dünya Dinleri, s. 288.
11 Ahmet Karaman, Mukayeseli Dinler Tarihi, s. 85.
12 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 112.
13 Ali İhsan Yitik, "Hinduizm", Yaşayan Dünya Dinleri, s. 281-287.
128