Page 7 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 7

5. Ünite                              HİNT VE ÇİN DİNLERİ




               Hindular, sabahleyin güneş doğmadan önce, öğle vaktinde ve güneş battıktan sonra ol-
          mak üzere günde üç defa ibadet ederler. Şafak vaktinde kalkan bir kimse, öncelikle kutsal “Om”
          hecesini okuyarak ibadete başlar. Om; ilahi kuvvetle dolu, kutsal sırlı bir kelime olarak kabul
          edilir. Uzun, özel bir tarzda nefes alarak söylenir. Bu kelimenin harfleri, Brahma-Vişnu-Şiva üç-
          lemesini ifade eder. Evlerin özel olarak ayrılan bölümlerinde, tanrılarını sembolize eden heykel-
          lerin önünde yapılan ayine "puja" denilir. 18
               Mabetlerde  ise,  rahipler  tarafından  tanrılarını  tasvir  eden  heykel  uyumakta  olduğu
          yatak  odasından  gün  ağarırken  uyandırılır  ve  törenle  kutsal  odasındaki  tahtına  götürülür.
          Yıkanıp kurulanır, elbiseleri giydirilir, süslenerek güzel kokular sürülür. Daha sonra çiçeklerle,
          buhurla ve parlak ışıklar ile karşılanır. Kutsal metinler okunurken tanrının heykeli yağlanır. Taze
          meyvelerden oluşan yemeği ikram edilir. O, yemeğin maddi olmayan kısmını yer, geri kalanı ise
          ibadete katılanlara dağıtılır. Çeşitli şekillerde eğlendirildikten sonra yatağına götürülür. Böylece
          tanrılarının hoşnutluğunu kazanacaklarına inanılır. 19
               Mabet  ve  ev  dışında  uygula-
          nan  temel  ibadet,  “kozmik  su”dan
          geldiğine  inanılan  Ganj  Nehri'nde
          yıkanmaktır. Bu ibadetin, insanı  gü-
          nahlardan  arındırdığına  inanılmak-
          tadır.   Hindular,  ruhun  ölmezliğine
              20
          inandıkları için ölülerini gömmezler.
          Ölenlerin cesetlerini yakarak külleri-
          ni kutsal kabul edilen Ganj Nehri’ne
          dökerler.  20.  yüzyıla  kadar  kadın,
          ölen kocasıyla birlikte yakılırken şim-
          di bu âdetten vazgeçilmiştir.  Cenaze
                                    21
          törenlerinde ceset yakıldıktan sonra
          cenazeye katılanlara tatlı ikram edilir               12.5.7. Ganj Nehri
          ve  bu  törenin  başarıyla  tamamlan-
          dığı anlamına gelir. Ölü adına yapılan bu ikramların amacı, bedenden ayrılan ruhun yeni bir
          ruhsal bedene girmesine yardımcı olmaktır. Gerek yakma eyleminin gerekse sonraki ikramların
          ölenin oğlu veya bir erkek akrabası tarafından eksiksiz gerçekleştirilmesi, ölenin iyi bir durumda
          yeniden bedenleşmesinin garantisi sayılır. Bundan dolayı Hindistan'da erkek bir evlada sahip
          olmak, hem dünyevi hayat hem de ölüm sonrası için büyük önem arz eder. 22
               Yoga ve meditasyon Hinduizm’de önemli dinî ritüellerdendir. Hinduizm'de yoga yapan
          (yogi) nefesine hâkim olur ve zihnini bir noktada toplamaya çalışır. Böylece onun, beden ile
          ruh, hareket ile zihin, his ile sezgi arasındaki ahengi sağlayarak ezelîye, kâinatın değişmez özü-
          ne ulaşmaya ve tabiatüstü güçlerle temas kurmaya çalıştığına inanılır. Ruhun yoga sayesinde
          bedenden ayrılıp ölümsüzlüğe ulaştığı kabul edilir. 23




          18 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 187-188.
          19 Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, s. 62-63.
          20 Kürşat Demirci, “Hinduizm”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 18, s. 116.
          21 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 190.
          22 Ali İhsan Yitik, "Hinduizm", Yaşayan Dünya Dinleri, s. 300.
          23 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 182.
                                                      130
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12