Page 7 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 7
5. Ünite HİNT VE ÇİN DİNLERİ
Hindular, sabahleyin güneş doğmadan önce, öğle vaktinde ve güneş battıktan sonra ol-
mak üzere günde üç defa ibadet ederler. Şafak vaktinde kalkan bir kimse, öncelikle kutsal “Om”
hecesini okuyarak ibadete başlar. Om; ilahi kuvvetle dolu, kutsal sırlı bir kelime olarak kabul
edilir. Uzun, özel bir tarzda nefes alarak söylenir. Bu kelimenin harfleri, Brahma-Vişnu-Şiva üç-
lemesini ifade eder. Evlerin özel olarak ayrılan bölümlerinde, tanrılarını sembolize eden heykel-
lerin önünde yapılan ayine "puja" denilir. 18
Mabetlerde ise, rahipler tarafından tanrılarını tasvir eden heykel uyumakta olduğu
yatak odasından gün ağarırken uyandırılır ve törenle kutsal odasındaki tahtına götürülür.
Yıkanıp kurulanır, elbiseleri giydirilir, süslenerek güzel kokular sürülür. Daha sonra çiçeklerle,
buhurla ve parlak ışıklar ile karşılanır. Kutsal metinler okunurken tanrının heykeli yağlanır. Taze
meyvelerden oluşan yemeği ikram edilir. O, yemeğin maddi olmayan kısmını yer, geri kalanı ise
ibadete katılanlara dağıtılır. Çeşitli şekillerde eğlendirildikten sonra yatağına götürülür. Böylece
tanrılarının hoşnutluğunu kazanacaklarına inanılır. 19
Mabet ve ev dışında uygula-
nan temel ibadet, “kozmik su”dan
geldiğine inanılan Ganj Nehri'nde
yıkanmaktır. Bu ibadetin, insanı gü-
nahlardan arındırdığına inanılmak-
tadır. Hindular, ruhun ölmezliğine
20
inandıkları için ölülerini gömmezler.
Ölenlerin cesetlerini yakarak külleri-
ni kutsal kabul edilen Ganj Nehri’ne
dökerler. 20. yüzyıla kadar kadın,
ölen kocasıyla birlikte yakılırken şim-
di bu âdetten vazgeçilmiştir. Cenaze
21
törenlerinde ceset yakıldıktan sonra
cenazeye katılanlara tatlı ikram edilir 12.5.7. Ganj Nehri
ve bu törenin başarıyla tamamlan-
dığı anlamına gelir. Ölü adına yapılan bu ikramların amacı, bedenden ayrılan ruhun yeni bir
ruhsal bedene girmesine yardımcı olmaktır. Gerek yakma eyleminin gerekse sonraki ikramların
ölenin oğlu veya bir erkek akrabası tarafından eksiksiz gerçekleştirilmesi, ölenin iyi bir durumda
yeniden bedenleşmesinin garantisi sayılır. Bundan dolayı Hindistan'da erkek bir evlada sahip
olmak, hem dünyevi hayat hem de ölüm sonrası için büyük önem arz eder. 22
Yoga ve meditasyon Hinduizm’de önemli dinî ritüellerdendir. Hinduizm'de yoga yapan
(yogi) nefesine hâkim olur ve zihnini bir noktada toplamaya çalışır. Böylece onun, beden ile
ruh, hareket ile zihin, his ile sezgi arasındaki ahengi sağlayarak ezelîye, kâinatın değişmez özü-
ne ulaşmaya ve tabiatüstü güçlerle temas kurmaya çalıştığına inanılır. Ruhun yoga sayesinde
bedenden ayrılıp ölümsüzlüğe ulaştığı kabul edilir. 23
18 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 187-188.
19 Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, s. 62-63.
20 Kürşat Demirci, “Hinduizm”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 18, s. 116.
21 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 190.
22 Ali İhsan Yitik, "Hinduizm", Yaşayan Dünya Dinleri, s. 300.
23 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 182.
130