Page 14 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 14

HİNT VE ÇİN DİNLERİ                                    5. Ünite



               3.  KONFÜÇYANİZM



                     “Her şeyin kökü göklerdedir. İnsanın kökü ise atalarındadır.” Çin atasözünden
                     ne anlıyorsunuz?



               Konfüçyanizm’in Tarihçesi
                  Çin'in yerli ve millî dinlerinden biri olan
            Konfüçyanizm,  Konfüçyüs'ün  öğretilerine
            dayanır.  Konfüçyanizm,  “önceki  dönemler-
            den  beri  Çin’de  var  olan  milli  dinin  üzerine
            perçinlenmiş bir ahlak sistemi” olarak da ta-
            nımlanmıştır.  Konfüçyüs,  MÖ  551‘de,  Çin’in
            Tsou şehrinde dünyaya gelmiştir. Ona verilen
            Konfüçyüs ismi, Kung Fu-Tzu’nun (Üstad veya
            Filozof Kung) Latincesidir. 53

                  Konfüçyüs  tarafından  kurulan  Konfüç-
            yanizm; Çin’de, âlimlerin, ediplerin, bürokrat-  Yoğun olduğu bölgeler
            ların, prenslerin ve imparatorluk ailesinin dini   Seyrek olduğu bölgeler
            kabul  edilmiştir.  Bu  din,  Vu-ti  (MÖ  140-87)  12.5.16. Konfüçyanizm'in bulunduğu bölgeleri
            döneminden 1912 yılına kadar “devlet dini”                  gösteren harita.
            olarak tanınmıştır. İmparator, başrahip sıfatı ile, ahlaki, siyasi kültü, gelenekleri, dinî tören ve
            âdetleri devam ettirmiştir. 54
                  Günümüzde 350 milyon civarında Konfüçyanizm dininin mensubu bulunmaktadır. Bun-
            ların büyük bir kısmı Çin'de geri kalanları ise Kore, Vietnam, Tayland, Tayvan ve Japonya'da
            yaşamaktadır.
                                                  Konfüçyüs’ün hayatı yoksulluk içinde geçmiştir. On beş
                                            yaşından itibaren kendini ilme vermiş ve yirmi yaşında iken
                                            açtığı  okulda  öğrenci  yetiştirmeye  başlamıştı.  Onun  hedefi
                                            yeni görüşler ortaya koymak değil, eskilerin hikmetli sözlerini
                                            aktarmaktı. Konfüçyüs, eski bilgelerin erdemlerini yeni nesil-
                                            lere aktarmak suretiyle geçmişin seçkin idarecilerinin, Çin’e
                                            barış ve huzuru nasıl getirdiğini göstermeyi amaçlamıştır. 55
                                                  Bunun  gerçekleşmesinin  ise,  ancak  erdemli  ve  ahlaki
                                            örneklikle yönetilen iyi bir devlet ve hiyerarşik bir toplum an-
                                            layışı ile mümkün olduğunu savunmaktaydı. Bu yapının tepe-
                                            sinde imparator, ortasında bakanlar ve en altında halk bulun-
                                            maktadır. Buna denk bir hiyerarşik yapı da ailedir. Bu yapıda
                                            baba-oğul, koca-eş, büyük kardeş-küçük kardeş, hoca-öğrenci
              12.5.17. Konfüçyüs heykeli    ve arkadaş-arkadaş ilişkileri yer almaktadır. 56



            53 Ahmet Güç, “Taoizm”, Dinler Tarihi El Kitabı, s. 432.
            54 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 74.
            55 Ahmet Güç, “Konfüçyüsçülük”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 26, s. 167.
            56 Fuat Aydın, “Konfüçyanizm”, Doğu’dan Batı’ya Düşüncenin Serüveni, C 1, s. 564.
                                                       137
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19