Page 14 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 14
HİNT VE ÇİN DİNLERİ 5. Ünite
3. KONFÜÇYANİZM
“Her şeyin kökü göklerdedir. İnsanın kökü ise atalarındadır.” Çin atasözünden
ne anlıyorsunuz?
Konfüçyanizm’in Tarihçesi
Çin'in yerli ve millî dinlerinden biri olan
Konfüçyanizm, Konfüçyüs'ün öğretilerine
dayanır. Konfüçyanizm, “önceki dönemler-
den beri Çin’de var olan milli dinin üzerine
perçinlenmiş bir ahlak sistemi” olarak da ta-
nımlanmıştır. Konfüçyüs, MÖ 551‘de, Çin’in
Tsou şehrinde dünyaya gelmiştir. Ona verilen
Konfüçyüs ismi, Kung Fu-Tzu’nun (Üstad veya
Filozof Kung) Latincesidir. 53
Konfüçyüs tarafından kurulan Konfüç-
yanizm; Çin’de, âlimlerin, ediplerin, bürokrat- Yoğun olduğu bölgeler
ların, prenslerin ve imparatorluk ailesinin dini Seyrek olduğu bölgeler
kabul edilmiştir. Bu din, Vu-ti (MÖ 140-87) 12.5.16. Konfüçyanizm'in bulunduğu bölgeleri
döneminden 1912 yılına kadar “devlet dini” gösteren harita.
olarak tanınmıştır. İmparator, başrahip sıfatı ile, ahlaki, siyasi kültü, gelenekleri, dinî tören ve
âdetleri devam ettirmiştir. 54
Günümüzde 350 milyon civarında Konfüçyanizm dininin mensubu bulunmaktadır. Bun-
ların büyük bir kısmı Çin'de geri kalanları ise Kore, Vietnam, Tayland, Tayvan ve Japonya'da
yaşamaktadır.
Konfüçyüs’ün hayatı yoksulluk içinde geçmiştir. On beş
yaşından itibaren kendini ilme vermiş ve yirmi yaşında iken
açtığı okulda öğrenci yetiştirmeye başlamıştı. Onun hedefi
yeni görüşler ortaya koymak değil, eskilerin hikmetli sözlerini
aktarmaktı. Konfüçyüs, eski bilgelerin erdemlerini yeni nesil-
lere aktarmak suretiyle geçmişin seçkin idarecilerinin, Çin’e
barış ve huzuru nasıl getirdiğini göstermeyi amaçlamıştır. 55
Bunun gerçekleşmesinin ise, ancak erdemli ve ahlaki
örneklikle yönetilen iyi bir devlet ve hiyerarşik bir toplum an-
layışı ile mümkün olduğunu savunmaktaydı. Bu yapının tepe-
sinde imparator, ortasında bakanlar ve en altında halk bulun-
maktadır. Buna denk bir hiyerarşik yapı da ailedir. Bu yapıda
baba-oğul, koca-eş, büyük kardeş-küçük kardeş, hoca-öğrenci
12.5.17. Konfüçyüs heykeli ve arkadaş-arkadaş ilişkileri yer almaktadır. 56
53 Ahmet Güç, “Taoizm”, Dinler Tarihi El Kitabı, s. 432.
54 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 74.
55 Ahmet Güç, “Konfüçyüsçülük”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 26, s. 167.
56 Fuat Aydın, “Konfüçyanizm”, Doğu’dan Batı’ya Düşüncenin Serüveni, C 1, s. 564.
137