Page 17 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 17
5. Ünite HİNT VE ÇİN DİNLERİ
En meşhur Çin ibadet yerleri Pekin’deki
imparatorluk mabetleridir. Bunlar, 15. yüzyıl-
da inşa edilmiş modern yapılar olup 1911’de
imparatorluğun çöküşünden beri ibadet
amacıyla kullanılmamaktadır. Bu yapıların
en önemlisi, göğün oğlu olarak telakki edi-
len imparatorlar tarafından kurban takdim
ettikleri Gök Mabet’tir. Geçmişte ülkenin her
tarafında yaygın olarak görülen Konfüçyüs
mabetlerinin ve dua salonlarının pek çoğu 12.5.20. Konfüçyanizm mabedi
günümüzde ya harap olmuş yahut okul, kışla ve halkevlerine dönüştürülmüştür. 64
Konfüçyanizm’in Kutsalları ve Sembolleri
Konfüçyüs, yönetim, sosyal hayat ve törenlerle ilgili bilgileri bir araya getirerek, ahlak ve
geleneklerin devamını sağlamak için bütün eski Çin metinlerini öğrencileriyle birlikte yeniden
düzenleyip yorumlamıştır. Konfüçyüs’e büyük bir bağlılık gösteren öğrencileri onun ölümünden
sonra sözlerini toplamış, böylece kutsal metinleri oluşturmuşlardır. Bunlar, “Beş Klasik” ve
“Dört Kitap” adı verilen iki koleksiyonda toplanmıştır.
BİLGİ KUTUSU
Konfüçyanizm'in Kutsal Kitapları:
Beş Klasik:
1-Değişiklikler Kitabı, 2-Tarih Kitabı, 3-Şiirler ve Şarkılar Kitabı, 4- Ayinler Kitabı, 5-İlkbahar
ve Sonbahar Vakayinameleri.
Dört Kitap:
1-Konuşmalar, 2-Büyük Bilgi, 3-Orta Yol Doktrini, 4- Mensiyüs’ün Kitabı.
(Abdurrahman Küçük vd., Dinler Tarihi, s. 80.)
Konuşmalar (Lün Yu), başka metinlerde ona ait ifadeler bulunsa da Konfüçyüs’ün kendisi
ve düşüncesi hakkında en doğru bilginin elde edilebileceği metinlerdir. 65
YAZALIM
Aşağıdaki boşluklara Konfüçyanizm’le ilgili istenen bilgileri yazınız.
Kurucu Kutsal Kitap İbadet Yeri Tanrı İnancı
.................................. ................................. .................................. ..................................
................................. ................................. .................................. ..................................
64 Ahmet Güç, “Mâbed”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 27, s. 278.
65 Fuat Aydın, “Konfüçyanizm”, Doğu’dan Batı’ya Düşüncenin Serüveni, C 1, s. 563.
140