Page 24 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 24

İslam dininde eğitim hem hak hem yükümlülüktür. İnsanın iyi bir birey olabilmesi için eği-
            tim ve öğretime ihtiyacı vardır. Bu da ona ayrı bir yükümlülük getirir. Çünkü her bireyin
            topluma karşı iyi bir insan olmak gibi bir vazifesi vardır.
            Eğitimli ve bilgili olmak dinimizde en çok değer verilen hususlardandır. Kur’an-ı Kerim’de
            ilme vurgu yapan ve öğrenmeye teşvik eden ayetler vardır.  Bilginin ve bilenlerin öne-
                                                                        101
            mini ve değerini bildiren ayet-i kerimelerin birinde: “... Hiç bilenlerle bilmeyenler bir
            olur mu?...”  buyrularak ilim tahsil etmenin önemi vurgulanmıştır.
                        102
            Hz. Peygamber Mekke Dönemi’nin ilk yıllarında Dârü’l-Erkam’ı bir eğitim merkezi olarak
            kullanmıştır. Medine’ye hicretten sonra Mescid-i Nebî’nin yanına Suffe denilen okulu kur-
            muştur. Bu okuldaki öğrenci sayısı kimi zaman dört yüzü bulmuştur. 103
            Hz. Peygamber, sadece dinî ilimleri öğrenmeye teşvik etmekle kalmamış, ihtiyaç duyulan
            bütün  ilimlerin  de  öğrenmesini  istemiştir.  Nitekim  Hz.  Peygamber  diplomatik  ilişkileri
            daha sağlık yürütmek için Zeyd b. Sabit’i İbranice öğrenmeye teşvik etmiştir. 104
            Eğitimde cinsiyet ayrımına karşı olan İslam Peygamberi: “İlim öğrenmek kadın erkek her
            Müslümana farzdır.”  buyurmuştur. Ayrıca Şifâ b. Abdullah’ı kadınlara okuma-yazma öğ-
                                 105
            retmek için görevlendirmiştir. 106

                Yorumlayalım

                “İlim öğrenmek, kadın erkek herkese farzdır.”
                                                                         (İbn Mâce, Mukaddime, 17.)
                Bu hadisi eğitimde imkân ve fırsat eşitliği açısından yorumlayınız.


            Düşünce ve İfade Özgürlüğü

            Düşünmek ve düşündüklerini söz, yazı, çizim, resim ve diğer yollarla ifade etmek insana
            mahsus en temel niteliklerdendir. İnsanı diğer varlıklardan ayıran bu özelliğin baskı altına
            alınması ve engellenmesi insan haklarına aykırıdır.
            Kur’an-ı Kerim’de “Dinde zorlama yoktur.
            Artık  doğrulukla  eğrilik  birbirinden  ay-
            rılmıştır...”   ayetinde  belirtildiği  üzere
                        107
            insan, inanç konusunda serbest bırakılmış-
            tır. Dinin haklar ve özgürlükler konusundaki
            yaklaşımı ve özellikle “Dinde zorlama yok-
            tur.”  ifadesinin  dinin  genel  bağlamından
            koparılarak sanki dinde hiçbir kural yokmuş
            gibi  anlaşılması  da  doğru  değildir.  Çünkü
            hür iradesiyle karar veren ve tercihte bu-
            lunan  kişiden  dinî  sorumluluklarını  yerine
            getirmesini  beklemek,  zorlama  olarak  ka-  Görsel 3.28: Düşünme ve düşündüğünü ifade etme temel
            bul edilemez.                                             insan haklarındandır.

            101  bk. Enbiyâ suresi, 7. ayet; Mücâdele suresi, 11. ayet; Fâtır suresi, 28. ayet; Zümer suresi, 9. ayet.
            102  Zümer suresi, 9. ayet.
            103  İbrahim Sarıçam, Hz. Peygamber’in Çağımıza Mesajları, s. 57-58.
            104  Ahmed b. Hanbel, Müsned, C 5, s. 182.
            105  İbn Mâce, Mukaddime, 17.
            106  Yüksel Salman, Etkili Bir Din Hizmeti Açısından Hz.Peygamberin Örnekliği, s. 57-59.
            107  Bakara suresi, 256. ayet.
                                                       81
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29