Page 27 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 27

7. KUR’AN’DAN MESAJLAR ÂL-İ İMRÂN SURESİ 103-105. AYETLER
                     “Hep birlikte Allah’ın ipine sımsıkı yapışın, parçalanmayın. Allah’ın
                     size olan nimetini hatırlayın: Hani siz birbirinize düşman kişiler idi-
                     niz de O, gönüllerinizi birleştirmişti ve O’nun nimeti sayesinde kar-
                     deş  olmuştunuz.  Yine  siz  bir  ateş  çukurunun  tam  kenarında  iken
                     oradan sizi O kurtarmıştı. İşte Allah size ayetlerini böyle açıklar ki
                     doğru yolu bulasınız.
                     Sizden, hayra çağıran, iyiliği emredip kötülüğü meneden bir toplu-
                     luk bulunsun. İşte onlar kurtuluşa erenlerdir.
                     Kendilerine  apaçık  deliller  geldikten  sonra  parçalanıp  ayrılığa  dü-
                     şenler gibi olmayın. İşte bunlar için büyük bir azap vardır.” 112
            Müfessirlere göre “Allah’ın ipi”nden maksat, Kur’an ve İslam’dır. “Hep birlikte Allah’ın
            ipine sımsıkı yapışmak”, İslam dinine inanmayı, onu kabul etmeyi ve gereklerini yerine
            getirmeyi ifade eder. Hz. Peygamber Kur’an-ı Kerim’i, “Allah’ın gökyüzünden yeryüzüne
            sarkıtılmış ipidir.” diye tarif etmiştir. Allah’a (c.c) karşı gereği gibi saygılı olmak ve Müs-
            lüman olarak ölebilmek için Allah’ın ipine toptan yapışarak tevhid inancında birleşmek,
            ayrılıktan uzak durmak ve hayatın sonuna kadar imanı korumak gerekir.  113
            İslam dini, inançta ve amelde birliğe büyük önem verir. Bunun içindir ki inanç alanında
            Allah’ın (c.c.) birliği ilkesini getirdiği gibi ibadet alanında da hac ve namaz gibi insanları
            bir araya toplayarak Müslümanların birliğini sağlayacak prensipler koymuş, ameli tedbirler
            almıştır.

                Bilgi Kutusu


               Sebeb-i  nüzul  (nüzul  sebebi):  Hz.  Muhammed’in  (s.a.v.)  peygamberlik  döneminde
               meydana gelen ve Kur’an-ı Kerim’in bir veya birkaç ayetinin yahut bir suresinin inme-
               sine yol açan olayı, durumu veya ayet ve surelerin hangi ortam ve şartlarda, ne gibi
               nedenlerle indirildiğini bildiren ilim dalı.                (MEB Dinî Terimler Sözlüğü, s. 77.)



                                                         Kur’an insanlar arasında düşünce ayrılıkla-
                Düşünelim-Konuşalım                      rının  bulunmasını,  insanın  yaratılış  hikme-

                                                         tine  ve  özelliklerine  bağlar.  Makul  çizgide
                “Nerede birlik, orada dirlik”            kalması halinde bu ayrılıkların insanlar ara-
                “Sürüden ayrılan kuzuyu kurt kapar.”     sında  rekabete,  dolayısıyla  toplumun  iler-
                                                         lemesine ve kalkınmasına yardımcı olacağı
                Yukarıdaki  atasözlerini  Âl-i  İmrân  su-
                resinin 103. ayetine göre değerlendi-    da  açıktır.  Ancak  İslam,  düşünce  ayrılığı-
                                                         nın  düşmanlığa  dönüşmesini  ve  insanların
                rerek  düşüncelerinizi  arkadaşlarınızla   kamplara  ayrışmasını  müsamaha  ile  karşı-
                paylaşınız.
                                                         lamaz.

            Nitekim bu ayette Müslümanların birliği, Allah’ın (c.c.) bir nimeti olarak değerlendiri-
            lirken toplumsal barışı tehdit eden ve İslam’dan önce örnekleri çokça görülen çekişme
            hallerini her an içerisine düşüp yanabilecekleri ateşten bir çukurun kenarında bulunmaya
            benzetmiştir.

            112  Âl-i İmrân suresi, 103-105. ayetler.
            113  Hayreddin Karaman, Mustafa Çağrıcı, İbrahim Kafi Dönmez, Sadrettin Gümüş, Kur’an Yolu, C 1, s. 643-
                644.
                                                       84
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32