Page 27 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 27
7. KUR’AN’DAN MESAJLAR ÂL-İ İMRÂN SURESİ 103-105. AYETLER
“Hep birlikte Allah’ın ipine sımsıkı yapışın, parçalanmayın. Allah’ın
size olan nimetini hatırlayın: Hani siz birbirinize düşman kişiler idi-
niz de O, gönüllerinizi birleştirmişti ve O’nun nimeti sayesinde kar-
deş olmuştunuz. Yine siz bir ateş çukurunun tam kenarında iken
oradan sizi O kurtarmıştı. İşte Allah size ayetlerini böyle açıklar ki
doğru yolu bulasınız.
Sizden, hayra çağıran, iyiliği emredip kötülüğü meneden bir toplu-
luk bulunsun. İşte onlar kurtuluşa erenlerdir.
Kendilerine apaçık deliller geldikten sonra parçalanıp ayrılığa dü-
şenler gibi olmayın. İşte bunlar için büyük bir azap vardır.” 112
Müfessirlere göre “Allah’ın ipi”nden maksat, Kur’an ve İslam’dır. “Hep birlikte Allah’ın
ipine sımsıkı yapışmak”, İslam dinine inanmayı, onu kabul etmeyi ve gereklerini yerine
getirmeyi ifade eder. Hz. Peygamber Kur’an-ı Kerim’i, “Allah’ın gökyüzünden yeryüzüne
sarkıtılmış ipidir.” diye tarif etmiştir. Allah’a (c.c) karşı gereği gibi saygılı olmak ve Müs-
lüman olarak ölebilmek için Allah’ın ipine toptan yapışarak tevhid inancında birleşmek,
ayrılıktan uzak durmak ve hayatın sonuna kadar imanı korumak gerekir. 113
İslam dini, inançta ve amelde birliğe büyük önem verir. Bunun içindir ki inanç alanında
Allah’ın (c.c.) birliği ilkesini getirdiği gibi ibadet alanında da hac ve namaz gibi insanları
bir araya toplayarak Müslümanların birliğini sağlayacak prensipler koymuş, ameli tedbirler
almıştır.
Bilgi Kutusu
Sebeb-i nüzul (nüzul sebebi): Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberlik döneminde
meydana gelen ve Kur’an-ı Kerim’in bir veya birkaç ayetinin yahut bir suresinin inme-
sine yol açan olayı, durumu veya ayet ve surelerin hangi ortam ve şartlarda, ne gibi
nedenlerle indirildiğini bildiren ilim dalı. (MEB Dinî Terimler Sözlüğü, s. 77.)
Kur’an insanlar arasında düşünce ayrılıkla-
Düşünelim-Konuşalım rının bulunmasını, insanın yaratılış hikme-
tine ve özelliklerine bağlar. Makul çizgide
“Nerede birlik, orada dirlik” kalması halinde bu ayrılıkların insanlar ara-
“Sürüden ayrılan kuzuyu kurt kapar.” sında rekabete, dolayısıyla toplumun iler-
lemesine ve kalkınmasına yardımcı olacağı
Yukarıdaki atasözlerini Âl-i İmrân su-
resinin 103. ayetine göre değerlendi- da açıktır. Ancak İslam, düşünce ayrılığı-
nın düşmanlığa dönüşmesini ve insanların
rerek düşüncelerinizi arkadaşlarınızla kamplara ayrışmasını müsamaha ile karşı-
paylaşınız.
lamaz.
Nitekim bu ayette Müslümanların birliği, Allah’ın (c.c.) bir nimeti olarak değerlendiri-
lirken toplumsal barışı tehdit eden ve İslam’dan önce örnekleri çokça görülen çekişme
hallerini her an içerisine düşüp yanabilecekleri ateşten bir çukurun kenarında bulunmaya
benzetmiştir.
112 Âl-i İmrân suresi, 103-105. ayetler.
113 Hayreddin Karaman, Mustafa Çağrıcı, İbrahim Kafi Dönmez, Sadrettin Gümüş, Kur’an Yolu, C 1, s. 643-
644.
84