Page 21 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 21
Kur’an-ı Kerim’deki zekât, sadaka ve infak
Yorumlayalım emirleri sosyal dengeyi sağlamaya yöne-
liktir. Ayrıca “… o mallar içinizden yalnız
Kim kazanmazsa bu dünyada bir ekmek parası:
Düşmanın maskarası; dostunun yüz karası! zenginler arasında dolaşan bir servet ve
güç hâline gelmesin …” ayeti ile de te-
81
kelleşmenin önüne geçilmiştir. İslam dini,
(M. Akif ERSOY, Safahat, Seyfi Baba, s. 71.)
insanların iktisadi güçlerini ellerinde tutup
Yukarıdaki beyiti çalışmanın önemi açı- piyasaya sürmemelerini, böylece tekel hali-
sından yorumlayınız. ne gelmelerini hoş görmemiş, böyle hareket
edenleri cehennem azabı ile tehdit etmiş-
tir. 82
Ekonomik haklar konusunda dinimizin ön
gördüğü güzel uygulamalardan biri de ih-
tiyaç sahiplerinin korunup gözetilmesidir.
Kur’an’da müminlerin vasıfları olarak zikre-
dilen infak etmek ve israftan kaçınmak İs-
lam iktisadının prensipleri arasında yer alır.
Ayetlerde şöyle buyurulur: “Onlar gayba
inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine ver-
diğimiz mallardan Allah yolunda harcar-
lar.” “Onlar harcadıklarında ne israf ne
83
Görsel 3.24: “Hiç kimse kendi el emeğiyle de cimrilik ederler; ikisi arasında orta bir
kazandığından daha hayırlı bir lokma yememiştir.’’ yol tutarlar.” 84
(Buhârî, Büyû,15.)
İslam’da kendi ihtiyaçlarını karşılayamaya-
cak durumda olanların zaruri ihtiyaçlarının karşılanması teşvik edilmiştir. Devlet yöneti-
cileri ise din ve ırk ayırımı yapmadan bunu bir sorumluluk olarak görmüşlerdir. Peygam-
berimiz, “Dul kadınların ve fakirlerin yardımına koşan Müslüman, Allah (c.c.) yolunda
harp eden mücahit yahut gece namaz kılan, gündüz oruç tutan abid gibidir.” buyurarak
85
muhtaç durumda olanlara yardım etmeyi teşvik etmiştir.
6. DİN VE SOSYAL ADALET
Bir kişinin özgürlüğü, başkasının özgürlüğünün başladığı yerde biter.
İnsan sosyal bir varlıktır, yalnız başına ya-
şayamaz. Toplumun kopmaz bir parçası
olarak bir takım iyi vasıflarla, güzel huy ve
ahlakla donatılması gerekir. Şahsi menfa-
atlerini, kişisel çıkarlarını ön plana alanlar,
bir bakıma topluma ters düşerler.
Kur’an-ı Kerim; ferdi, toplumun bir parça-
sı olarak kabul etmiş ve toplumda sosyal
adalet ve insan haklarının gerçekleşmesi
81 Haşr suresi, 7. ayet. Görsel 3.25: Adalet, toplumları ayakta tutan temel
82 bk. Tevbe suresi, 34. ayet. ilkedir.
83 Bakara suresi, 3. ayet.
84 Furkân suresi, 67. ayet.
85 Buhârî, Nafakât, 1.
78