Page 18 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 18

Yerküremizde yaşayan her toplumun kut-           Yorumlayalım
            salla ilişkili dinî inanç sistemi ya da sis-
            temlerini bulundurduğu bilinmektedir. Bu         “Doğrudan  doğruya  Kur’an’dan  alıp
            yönüyle din, evrensel boyutlu ve içinde          ilhâmı
            bulunduğu toplumun yapısı ile ilişkili bir
            olgudur. Din ve toplumsal yapı arasındaki        Asrın idrâkine söyletmeliyiz İslam’ı”
                                               65
            etkileşim sosyolojik bir gerçekliktir.           (Mehmet Akif  Ersoy,  Safahat, Asım,  s.
            Sosyal değişim, maddi ve manevi denge-           418.)
            ler ile fert ve cemiyet menfaatleri denk         Yukarıdaki     beyitten     hareketle,
            bir şekilde bir arada tutulduğu takdirde         İslam’ın çağımıza göre yorumlanması
            ideal bir şekilde gerçekleşebilir. Her tür-      nasıl olur? Açıklayınız.
            lü aşırılıktan uzak, dengeli toplum olma
            özelliği hem sosyolojinin ideal toplumlar
            için ön gördüğü bir gereklilik hem de Kur’an-ı  Kerim’de Allah’ın (c.c.) İslam toplumu için
            belirttiği bir vasıftır: “Böylece insanlara şahid ve örnek olmanız için sizi orta (vasat) bir
            ümmet kıldık...” 66

            Sosyal değişimler neticesinde toplumun aldığı yeni şekil, İslam’ın temel prensiplerine uy-
            gunluk arz ediyorsa tasvip edilir. Yaşanan değişimler Kur’an ve sünnetle ortaya konulan ve
            zarurat-ı diniye olarak ifade edilen dinin değişmeyen sabit ilkelerine aykırı olmamalıdır.
            Müspet değişim hususunda peygamberler
            insanlık  için  en  mükemmel  örneklerdir.
            İnsanları fiilen ve zorlayarak değiştirmeye
            çalışmayan  peygamberler,  güzel  yaşayış-
            larıyla toplumlara örnek olmuşlardır.
            Yaşadığı  toplumda  daha  önceki  peygam-
            berlerin  getirmiş  olduğu  mesajların  tah-
            rife  uğramış  olanlarını  ıslah  eden  Hz.
            Peygamber tahrife uğramamış olanlardan
            tevhid inancıyla bağdaşanları almakta bir
            sakınca  görmemiştir.    Bu  şekilde  toplu-  Görsel 3.20: Kur’an-ı Kerim, insanlığı karanlıktan
            mun olumlu yönde değişimine katkı sağ-           aydınlığa çıkaran bir hidayet rehberidir.
            lamıştır.
                    67
                Yorumlayalım

                Temîm ed-Dârî, Şam’dan Medine’ye yağ kandilleri ve ip getirdi. Medine’ye vardığında
                cuma günüydü. Hizmetçilerinden Ebû’l-Berrâd, kandilleri iple astı, yağ koyarak fitil
                taktı. Güneş batınca da tutuşturdu. Allah’ın elçisi mescide gelince bir de baktı ki
                mescit apaydınlık. Bunu Temîm ed-Dârî’nin yaptığını öğrenince şöyle buyurdu: “Sen
                İslam’ı aydınlattın. Allah da seni dünyada ve ahirette nurlandırsın.”
                                                                                 (İbn Mâce, Mesâcid, 9.)
                Yukarıdaki olayı İslam’ın yeniliklere bakışı açısından nasıl yorumlarsınız?





            65  Ahmet Faruk Sinanoğlu, Toplumsal Değişim ve Din, s. 17-24.
            66  Bakara suresi, 143. ayet.
            67  Ali Çelik, Sünnetin Aktüel Değeri, s. 98.
                                                       75
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23