Page 17 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 17

Çevreye karşı merhametli olmak ve sevgi duymak da İslam’ın istediği üstün erdemler-
            dendir. Hz. Peygamber’in şu hadisleri bizlere çevreyle olan iletişimimizde rehberlik et-
            mektedir; “Siz yeryüzünde olanlara merhametli olunuz ki göktekiler de size merhametli
            olsunlar.” , “Uhud öyle bir dağdır ki o bizi sever, biz de onu severiz.” .
                      57
                                                                                  58
            Çevre sorunlarının pek çoğu israfla bağlantılıdır. Sorunların çözümü israftan kaçınmak ve
            tasarruf anlayışını sadece ekonomimiz açısından değil, çevre açısından da geliştirmektir.
            İslam israfı yererken  tasarrufu över ve teşvik eder. 60
                                59
            Hz.  Peygamber,  suyun  tasarruflu  kullanımı  ve  temiz  tutulması  hususunda  bazı  tavsiye-
            lerde bulunmuştur. Bir hadisinde insanların sularını kirletmeyi lanet sebebi saymıştır.
                                                                                                   61
                                                                                      62
            Nehirde abdest alırken bile israf yapılmamasını öğütleyen Hz. Peygamber   ağaç diken
            kişiye sevap yazılacağını müjdelemiş böylece İslam’ın ormanları korumaya verdiği önemi
            göstermiştir. 63

            İslam’da çevre bilinci ve eğitimi konusundaki mesajlar genellikle ahlak temelli bazı pren-
            siplere dayanır. Bu prensipler; denge, ölçü, adalet, emanet, sorumluluk ve tasarruftur.


            4. DİN VE SOSYAL DEĞİŞİM



               Toplumlardaki kültürel değişimlerin olumlu ve olumsuz yönleri sizce nelerdir?


            Sosyal değişimin çağrıştırdığı kavramların başında “ilerleme”, “gelişme”, “bütünleşme”
            ve  “çözülme”  gelmektedir.  “Değişme”  değer  yargısı  taşımayan  tarafsız  bir  kavram  ol-
            masına karşılık, diğer kavramlar değer yüklüdür. Gelişme kavramı daha çok değişmedeki
            olumlu farklılaşmayı ortaya koyar. 64

            Sosyal  değişim,  herhangi  bir  toplumun
            dinamik  fonksiyonlarından  biridir.  Toplum
            bazen  ileriye  bazen  de  geriye  doğru  bir
            değişim içerisine girer. Toplumdaki değişim
            çok  yönlü  etki  ve  tepkilerin  meydana
            getirdiği bir olaydır. Toplum canlı bir organ
            gibi  kendini  bu  değişimlere  karşı  uyanık
            tutmak ve değişimin istikametini müspet bir
            yöne çevirmek durumundadır.
            Sosyal değişme; tabii çevrenin özelliklerinin
            farklılaşması, biyolojik yapıya tesir eden un-
            surların  çoğalması,  teknik  yeniliklerin  art-
            ması ve kültür yapısının özelliği dolayısıyla
            meydana gelen değişikliklerle izah edilmek-
            tedir.                                       Görsel 3.19: Sosyal iletişim ve değişimin hızlı olduğu
                                                                     bir çağda yaşamaktayız.
            57  Ebû Dâvûd, Edeb, 58; Tirmizî, Birr, 16.
            58  Buhârî, Meğazî, 28; Müslim, Hacc, 503.
            59  bk. A’râf suresi, 31. ayet.
            60  bk. Furkân suresi, 67. ayet.
            61  bk. Ebû Dâvûd, Tahâret, 14; İbn Mâce, Tahâret, 21; Ahmed b. Hanbel, Müsned, C 1, s. 299.
            62  İbn Mâce, İkâme, 193.
            63  bk. Ahmed b. Hanbel, Müsned, C 5, s. 415.
            64  Adil Şahin, İslam ve Sosyal Değişme, s. 5-7.
                                                       74
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22