Page 12 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 12
Yorumlayalım
“Sahabeden Câbir diyor ki: “Ben
Hz. Peygamber’in meclisinde yüz-
lerce kere bulundum. Arkadaşlarıyla
mescitte otururlardı. Ashabı şiirler
okur, cahiliye devrinden söz ederler-
di. O konuşulanları sessiz bir biçim-
de dinler, zaman zaman da onlarla
birlikte gülümserdi.” (Tirmizî, Edeb,
70.)
Yukarıda verilen hadise göre
Hz. Peygamber’in edebiyata bakı-
şını yorumlayınız.
Görsel 3.11: Mehmet Akif ERSOY (1873-1936).
Mevlana Celâleddîn-i Rûmî “Mesnevi”sinde; Yunus Emre şiir ve ilahilerinde Allah (c.c.)
aşkını anlatmışlardır. Bu isimler tarafsızlık, uzlaştırıcılık, ve evrensel duyguları dile getir-
meleri sebebiyle Türk edebiyatının bütün tarzlarını etkilemişlerdir. 38
Osmanlıda da edebiyatta zirve isimler ortaya çıkmıştır. Divan şairi Fuzulî’nin, Hz. Peygamber’i
metheden “Su Kasidesi” edebiyatımızda çok meşhurdur. Yakın dönemde de İstiklal şairi
olarak tanınmış olan Mehmet Akif Ersoy “Safahat” adlı eseriyle iz bırakmıştır.
Musiki
İslam toplumu, Hz. Peygamber döneminden itibaren musiki ile ilgilenmiştir. Hz. Peygamber
Kur’an’ın güzel sesle okunmasını teşvik etmiş ve ezanın güzel sesli kimseler tarafından
okunmasını istemiştir. Ayrıca insanların düğün gibi zamanlarda da musiki eşliğinde ölçülü
biçimde eğlenmelerine izin vermiştir. 39
İslam dini, musikiyi yasaklayan bir tutuma sahip değildir. İslam’ın musikiye bakışı ve di-
ğer sanatlardan beklentisi dinin öğretileriyle ters düşmemesidir. Musikinin Allah’tan (c.c.)
uzaklaştırmayan, iyiye ve güzele yönlendiren bir yapıda olması İslam’ın aradığı temel
kuraldır. 40
Bilgi Kutusu
Selçuklu Sultanı III. Alâeddin Keykubad, Osman Gâzi’ye 1289’da beylik alâmeti olarak
sancak ile beraber davul ve tuğ göndermişti. Bando, hükümdarlık alâmetlerinden
sayılırdı. Sulh zamanında halkın maneviyatını ayakta tutmak; seferde ise askeri
yüreklendirmek ve düşmanın moralini bozmak fonksiyonunu yerine getirirdi.
Kaşgarlı Mahmut döneminde, Türkistan hükümdarları nezdinde kös, davul, zurna
ve zil bulunan bir mızıka vardı. Osmanlılar zamanında mehter adı verilen mızıka
takımı, sulhta saray, seferde otağ-ı hümayun (padişah çadırı) önünde nevbet vurur
(konser verir); padişah da Selçuklu Sultanı’na hürmeten ayakta dinlerdi.
http://www.ekrembugraekinci.com/makale.asp?id=472, (Erişim tarihi: 02.05.2018)
38 Mustafa K. Yılmaz, Yunus Emre’de Peygamber Sevgisi, s. 342-346.
39 bk. Buhârî, Îdeyn, 25; Müslim, Îdeyn, 17.
40 Mustafa Kılıç, İslam Kültür Tarihinde Musiki, s. 400-407.
69