Page 8 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 8
kültürünü etkilediği gibi o kültürlerden Müslümanlar da etkilenmiştir. Bunun sonucunda
pek çok yeni sanat ve bilim dalı ortaya çıkmıştır. İslam medeniyeti ortaya çıkardığı eser-
lerle temel prensiplerini koruyarak Allah’ın (c.c.) varlık ve birliğini, yaratışının güzelliğini
anlatmayı hedeflemiştir.
İslam sanatı tevhid ilkesi çerçevesinde şekillenmiştir. Bu ilkeye göre hayatın her yönünü
bütünleştiren bir birlik anlayışı benimsenir. İslam, putperestliği ortadan kaldırmak için
uzun yıllar mücadele ettiğinden putperestliğe dönüşe sebep olabilecek eserleri üretme-
miştir. Bu sebeple daha çok soyut içeriklere yer verilmiştir.
İslam düşüncesi manevinin maddiye, dinî olanın dünyevi olana indirgenmesine izin vermez.
Maddi ihtiyaçlar ile manevi değerleri birleştirmeyi hedeflemiştir. 25
İslam sanatı dünyanın faniliğini, evrenin olumlu yönlerini ve “Onlar ayaktayken, oturur-
ken ve yanları üzerine yatarken Allah’ı anarlar; göklerin ve yerin yaratılışı üzerinde
düşünürler. Ve ‘Rabbimiz! Sen bunu boş yere yaratmadın, Sen yücesin, bizi ateşin aza-
bından koru.’ derler.” ayetinde ifade edilen yaratılışın anlam ve inceliklerini yansıtır.
26
Mimari
Mimari; insanların barınma, dinlenme, çalışma gibi gündelik ihtiyaçlarını karşılamak için
çeşitli yapıları inşa etmesiyle başlamıştır. Zamanla değişen ekonomik ve teknik koşullar
mimari anlayışını da değiştirmiştir. Böylece mimari, sanatsal bakış açısıyla belli ölçü ve
kurallara uygun olarak gelişmiştir. İnsanoğlu kültürüne, medeniyetine ve dinine ait özel-
likleri mimari yapılarına yansıtmıştır.
İslam’ın düşünce yapısı, İslam mimarisinin oluşmasında da rol oynamıştır. İslam’ın temeli-
ni oluşturan tevhid ilkesi, putperestliği yasaklamıştır. 27
Görsel 3.5: Mescid-i Nebi, Medine.
25 Seyyid Hüseyin Nasr, İslam Sanatı ve İslam Düşüncesi Arasındaki İlişki, s. 113-120.
26 Âl-i İmrân suresi, 191. ayet.
27 Seyyid Hüseyin Nasr, İslam Sanatı ve İslam Düşüncesi Arasındaki İlişki, s. 114.
65