Page 6 - Akaid 1. Ünite
P. 6
AKAİD İLMİ 1. Ünite
Akaid, Allah’tan (c.c) başka ilah, yaratıcı ve mutlak otorite olmadığı anlamına gelen tevhid
bilincine sahip mümin insanların yetişmesini hedefler. Delillerle güçlendirilmiş tahkiki bir iman
sayesinde insan gerçek manada kulluk vazifelerini yerine getirebilir. Bu hedefleri gerçekleştiren
akaidin nihaî amacı ise, diğer tüm dinî ilimlerde olduğu gibi, kişinin dünya ve ahirette mutlu olabil-
mesine katkı sağlamaktır.
Akaidin Amacı
İnanç İnanç
ilkelerini ilkelerini İnanç Dünya
anlama ve + delillendirme + ilkelerini = ve ahiret
yorumlama ve ispat savunma mutluluğu
3. İslam Akaidinin Temel Özellikleri
Hz. Âdem’den beri bütün peygamberlerin tebliğ ettiği tevhid inancını esas alan İslam akaidi-
nin özellikleri şöyle sıralanabilir:
1. İslam akaidinin diğer inanç sistemlerinde bulunmayan özelliklerinden birisi; apaçık, sade
ve anlaşılabilir bir akîde olması, kendisinde hiçbir kapalı ve müphem hususun bulunmamasıdır. İs-
lam’ da bir olan Allah (c.c) inancı (tevhid) vardır; çift tanrıcılık (düalizm), üçleme (teslis) ve benzeri
inançlar yoktur.
2. İslam akaidi insan fıtratına yabancı gelen ve yaratılışa zıt olan bir akîde değildir, fıtrata uy-
gundur. Özellikle bu akîdenin temelini teşkil eden tevhid inancının insan fıtratına yerleşik olduğu
hususunu Kur’an da açıklamaktadır. 22
İslam akaidi fıtrata uygun olduğu gibi akl-ı selim tarafından da kolayca kabul edilecek esas-
lardan oluşur. Amentü’de belirlenen esaslar vahiy kaynaklı olup Kur’an ve sünnete dayanır. Allah
Teala’nın insanlara en büyük ikramlarından olan akıl, İslam akaidini anlayıp benimsemekte hiç
zorlanmaz. Ancak vahye muhatap olan ve sorumluluklar yüklenen insanın akaid esaslarını kolayca
benimseyebilmesi için fıtratının ve vicdanının saflığını muhafaza etmesi gerekir. Aklı da onu saptı-
racak ve Allah’a (c.c) yönelmesini engelleyecek iç ve dış baskılardan uzak olmalıdır.
D DEĞERLENDİRELİM
“(Resul’üm!) Sen yüzünü hanîf olarak dine, Allah insanları hangi fıtrat üzere yarat-
mış ise ona çevir. Allah’ın yaratışında değişme yoktur. İşte dosdoğru din budur fakat
insanların çoğu bilmezler.”
(Rum suresi, 30. ayet.)
“Her doğan çocuk fıtrat üzere doğar. Sonra anne babası onu Yahudi, Hristiyan veya
Mecusi yapar.”
(Buhari, Tefsir-i Rûm, 2.)
Yukarıda verilen ayet ve hadisi, İslam’ın insan fıtratına uygunluğu açısından de-
ğerlendiriniz.
3. İslam akaidi artma ve eksilmeyi, tahrif (bozulma) ve tebdili (değiştirilmeyi) kabul etmeyen
sabit ve değişmez bir akîdedir. Herhangi bir din adamının, ilmî kongrenin veya konsilin - Hristi-
yanlık’ta olduğu gibi - onda bulunmayan şeyleri ona katması, onda bulunanı da ondan eksiltmesi
22. bk. Rûm Suresi, 30. ayet.
16