Page 7 - İslam Tarihi 4. Ünite
P. 7

4. Ünite
                                                                                        4. Ünite
               2.3. Yıkılışı
               Abdülmelik’in  vefatından  sonra  haciplik
            görevini  devralan  üvey  kardeşi,  II.  Hişam’a
            kendisini  hilafet  makamına  veliaht  tayin  et-
            tiren  bir  ferman  imzalatmış,  haciplik  görevi
            için  de  oğlunu  veliaht  ilan  etmiştir.  Bunun
            üzerine  Emevi  hanedanı  Kurtubalıların  da
            desteğiyle yönetime karşı harekete geçip II.
            Hişam’ı  devirerek  onun  yerine  Muhammed
            b. Hişam’a biat etmişlerdir. el-Mehdî lakabını
            alan  yeni  halifenin  adamları  Abdurrahman’ı
            yakalayıp öldürünce uzun süre devleti idare
            eden Âmirîlerin iktidarı sona ermiştir. Ancak
            el-Mehdî’nin  iyi  bir  idareci  olmayışı,  devlet
            kadrolarına liyakatsiz atamalar yapması, Ber-
            berîlere karşı sert tutumu, kendi sülalesinden
            olan muhalifleri hapse attırması gibi sebepler
            Endülüs  Emevilerini  baş  edemeyecekleri  bir                                       Görsel 4.4
            çöküş sürecine sokmuştur. Bu aşamadan son-                             Kurtuba Ulucamii’nden bir kesit
            ra çetin bir hilafet mücadelesi baş göstermiş,
            yönetim sıklıkla el değiştirmiştir. Hatta devletin içinde bulunduğu acziyetten faydalanan Şiî Hammudî süla-
            lesi 1016’da tahtı ele geçirerek 1022’ye kadar iktidarda kalmıştır. Hammudîlerden hilafeti geri alan Emevi
            hanedanının yedi yıl boyunca taht kavgalarıyla meşgul olması mevcut sorunları daha da artırmıştır. Bu sü-
            reçte hilafete geçenlerden hiçbiri devleti içinde bulunduğu karışıklıktan kurtarmaya muvaffak olamamıştır.
               Endülüs  Emevi  Devleti’nin  içine  düştüğü
            siyasi dağınıklık gruplar arasında kanlı müca-
            delelere,  idari  makamların  ehliyetsiz  kişilerin
            eline kalmasına ayrıca devlet hazinesinin bo-                       TEFEKKÜR
            şalmasına ve adalette keyfî uygulamalara yol
            açmıştı. Ulemaya söz hakkı tanınmayan bu dö-
            nemde taşkınlığın boyutları göz kamaştırıcı gü-  Siyasi  birliğin  bozulması  anlamına  gelen
            zellikteki Medinetüzzehra’nın talan edilmesine   Endülüs Emevi Devleti’nin yıkılmasının böl-
            kadar varmıştır.
               Devletin istikbali açısından bir umut ışığının   geye olumsuz etkilerini yorumlayınız.
            görünmemesi Kurtuba eşrafını kalıcı bir çözüm
            arayışına  sevk  etmiştir.  Ulucami’de  toplanan
            şehrin ileri gelenleri, fonksiyonunu kaybetmiş
            bir makam hâline geldiği gerekçesiyle hilafetin
            ilgasına karar vermiştir. Yönetimin eşraftan oluşan bir kurula verildiği toplantıda son Emevi Halifesi III.
            Hişam ile hanedan ailesinin şehirden sürülmesi uygun görülmüştür. 1031 yılında meydana gelen bu ge-
            lişmeyle 756 yılında emîrlik olarak kurulan ve insanlığa muhteşem bir medeniyet armağan etmiş olan
            Endülüs Emevi Devleti yıkılmış ve Endülüs’te yeni bir dönem başlamıştır.
                                                                           5
               3. Emeviler Sonrasında Endülüs
               Emevi Devleti’nde ifa ettikleri haciplik makamı sayesinde devletin fiilî sahibi hâline gelen Âmirî ailesinin
            1009 yılında iktidardan uzaklaştırılmasıyla Kurtuba’da taht kavgaları yaşanmaya başlamıştı. Emevi şehza-
            deleri arasında yaşanan iktidar mücadelesi neticesinde oluşan otorite boşluğu da çeşitli emîrliklerin ortaya
            çıkmasına sebep oldu. 1031 senesine gelindiğinde Emevi ailesinin Kurtuba’dan sürülmesiyle de artık şehir
            başkent olma özelliğini yitirmiş, devlet mevcut emîrliklerden sadece birisi hâline gelmişti. Yaşanan bu ge-
            lişmelerden sonra Endülüs’te küçük emîrliklerin yönetimde söz sahibi olduğu Mülûkü’t Tavâif Dönemi’ne
            geçilmiş oldu.  “Tavâif-i Mülûk” şeklinde de kullanılan tabir, genelde büyük devletlerin yıkılmasından sonra
                        6
            ortaya çıkan irili ufaklı siyasal birimleri, özelde ise Endülüs Emevi Devleti’nden sonra kurulan yirmi civarın-
            daki küçük devleti ifade eder.
            5  bk. Mehmet Özdemir, Endülüs Müslümanları (Siyasi Tarih), s. 150-161.
            6  Mehmet Özdemir, “Mülûkü’t-Tavâif”, DİA, C 31, s. 553.



                                                                                                75
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12