Page 5 - İslam Tarihi 4. Ünite
P. 5

4. Ünite
                                                                                        4. Ünite
            sıra Kuzey Afrika’dan getirdiği ücretli askerler
            ile yeni bir ordu kurmuş, böylelikle kabile çe-
            kişmelerinin  önüne  geçerek  askerî  alandaki
            gücünü pekiştirmiştir. Devletin idare merkezi                               TETKİK
            olmasından  dolayı  nüfusu  artan  Kurtuba’nın
            imarını  tamamlamış  ve  kuzeydeki  Hıristiyan-
            lardan  gelecek  tehlikelere  zamanında  mü-    Endülüs  Emevi  Devleti’nin  çevresinde  yer
            dahale edilebilmesi için üç farklı askerî bölge   alan Hıristiyan krallık ve kontluklarının Müs-
            oluşturmuştur. I. Abdurrahman’ın 788’de vefat   lümanlarla ilişkilerini araştırınız.
            etmesiyle yerine geçen I. Hişam, Abbasi ve Bi-
            zans gibi devletler tarafından da tanınmış ve iç
            karışıklıkları büyük ölçüde bertaraf edilmiş bir
            devlet teslim almıştır.
               Dürüst,  adil,  dindar  ve  dirayetli  kişiliği  ile
            “Endülüs’ün Ömer b. Abdülaziz’i” olarak anılan I. Hişam’ın yönetim tarzı toplumda barış ve huzur havasını
            hâkim kılmıştır. Bunun sonucunda Hıristiyan halk arasında Müslüman olanların sayısı hızla artmıştır. Diğer
            taraftan ilme değer veren bir Emîr olduğundan onun döneminde fikrî hayatta belirgin bir canlılık göze
            çarpmaktadır. I. Hişam’ın cihat anlayışının bir sonucu olarak kuzeydeki Hıristiyanlar üzerine düzenlediği
            seferler devletin dışarıdaki itibarını arttırmıştır. Öyle ki onun emîrlik zamanı Endülüs’te Müslümanların
            iktidarının kökleştiği bir dönem olmuştur.
               I. Hişam 796’da vefat edince yerine sert bir mizaca sahip olan oğlu I. Hakem geçmiştir. Babasından
            oldukça farklı bir yaşam tarzı ve siyaset anlayışı olan yeni Emîr’in halkta hoşnutsuzluk yaratan uygulama-
            ları birçok isyana sebep olmuştur. Bu isyanları bastırırken uyguladığı şiddet eleştirilse de tavizsiz tutumu
            devleti ayakta tutmayı başarmıştır. I. Hakem şahsi hayatındaki menfi huylarının aksine adaletin teminine
            ihtimam göstermiş, en az babası kadar adil bir hükümdar olmuştur.
               822’de başa geçen II. Abdurrahman tecrübesi ve idaredeki becerisiyle halkına otuz yıl süren ve “Ey-
            yamü’l-Arûs (Düğün Günleri)” olarak adlandırılan dönemi yaşatmıştır. İstikrarlı bir siyasete eşlik eden
            idari düzenlemeler ekonomik refahı getirmiş, kültürel alandaki gelişmeler yeni bir medeniyetin müjdecisi
            olmuştur. Bu dönemde hem saray âdetleri hem de idari düzenlemelerde bariz bir Abbasi etkisi görülmek-
            tedir. Refah seviyesinin ve İslamlaşmanın artmasıyla her şehre bir ulu cami inşa edilmesi de bu dönemde
            gerçekleşmiştir.
               Devletin parlak döneminden sonra altmış yıl kadar
            süren;  sırasıyla  Muhammed,  Munzir  ve  Abdullah’ın
            emirlik yaptığı karışıklık dönemi başlamıştır. Emîr Mu-
            hammed iktidarının ilk yıllarında babasının izinde başa-   HÂŞİYE
            rılı bir yönetim sergilese de devlet adamı seçimindeki
            isabetsiz tercihleri “Büyük Fitne” denilen dönemin baş-   Büyük  Fitne  Dönemi’nde  yaşanan  olum-
            lamasına  öncülük  etmiştir.  Devletin  dört  bir  yanında   suzlukların sebepleri arasında şunlar sayı-
            çeşitli sebeplerle ayaklanan gruplar dış güçlerin de des-  labilir:
            teğiyle başarılı sonuçlar alınca siyasi bütünlük büyük   • Merkezî idareye bağlı olan aristokrat ida-
            oranda yitirilmiştir. Durumdan istifade eden kuzeydeki    relerin bağımsız olma arzusu
            Hıristiyan gruplar da düzenledikleri seferlerle bazı böl-  • Ehil olmayan kişilerin idari kadrolara yer-
            geleri Müslümanların elinden geri almışlardır.
               Endülüs Emevi Devleti’ni yıkılmanın eşiğine getiren    leştirilmesi
            dönemi sona erdirip siyasi bütünlüğü yeniden sağlayan    • Doğal afetler ve ağır vergiler
            kişi Abdullah’tan sonra yerine geçen torunu III. Abdur-   • Farklı etnik gruplar arasındaki çekişmeler
            rahman olmuştur. Kimsenin devletin başına geçmek is-      • Müslüman  olmuş  Hıristiyanların  kimlik
            temediği bir ortamda tahta oturan Emîr, öncelikle idari    bunalımı
            kadrolardaki şaibeli isimleri görevden alarak yerlerine   • Dış güçlerin isyanları teşvik edip isyancıla-
            liyakat  sahibi  idareciler  atamıştır.  Ardından  merkezî   ra destek olması
            idarenin kontrolünden çıkan grupları tekrar itaat altına                   (bk. Mehmet Özdemir,
            almak için bazı adımlar atmıştır. İsyanları güç kullana-           Endülüs Müslümanları, s. 103-108.)
            rak bastırmaya çalışmak yerine isyancıları ikna etmek-
            le görevli telkin ve ikna heyetleri oluşturmuştur. Buna




                                                                                                73
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10