Page 6 - İslam Kültür ve Medeniyeti 4. Ünite
P. 6

IV. ÜNİTE
               İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNDE İLİM







             2.2. Hadislerin Tedvin ve Tasnifi

                                                 Hadis kavramı, genel olarak söz haber, anlamına gelmek-
                                             tedir.  Kur’an’ı-Kerim’de  “söylenilen  söz”   olarak  nitelenen
                                                                                    17
                                             bu kavram, Hadis ilmînde Hz. Peygamber’den (s.a.v.) gelen
                                             söz ve fiiller ile başkaları tarafından yapılan davranışlardan
                                             onun uygun gördüklerini ifade etmektedir.  Kur’an’da sıkça
                                                                                      18
                                             kendilerine kitap ve hikmet verilenlerden bahsedilir: “...Al-
                                             lah sana kitab’ı ve hikmeti indirmiş ve sana bilmediğini öğret-
                                             miştir. Allah’ın lütfu sana gerçekten büyük olmuştur.” Hz. Pey-
                                                                                             19
                                             gamber’in (s.a.v.) sünneti, Kur’an’daki ifadeye göre hikmet
                                             olarak nitelendirilmektedir. Hz. Peygamber’in (s.a.v.) hayatı
               Hz. Muhammed’in (s.a.v.) İslam’a davet   anlatılırken O’nun “yaşayan bir Kur’an” olduğu vurgulanır.
                                                                                    20
                   mektuplarından bir örnek.
                                             Peygamber’in (s.a.v.) hayatının, söz ve uygulamalarının ken-
                                             disinden sonra gelen ümmeti tarafından bilinmesi önemlidir.

             Peygamber’in (s.a.v.) söz ve uygulamaları, vefatından sonra rivayet olarak nakledilmiştir. Hz.
          Peygamber (s.a.v.) Kur’an metinleriyle karışabileceği endişesi ile kendi sözlerinin yazılmasını ya-
          saklamıştır. Ancak bazı kişilere özel izin vermiştir. Böylece Hadisler erken dönemde yazılı olarak
          kaydedilmeye başlanmıştır. İslam toplumunda Hz. Muhammed’in (s.a.v.) sözlerinin gelecek ku-
          şaklara aktarılmasına önem verilmiştir. Hicri ikinci asırdan itibaren      BİLGİ NOTU
          Peygamber’in (s.a.v.) sözleri tasnif edilmeye başlanmıştır.
             Tedvin, hadis metinlerini belirli bir tasnife tabi tutmadan yazıya   Kütübü’s Sitte:
          geçirmeyi ifade eder.  Siyer ve Megazi kaynakları, hadis ilmînin do-    ●  Sahihler
                              21
          ğuşunda etkili olmuş, hadislerin tedvinini hızlandırmıştır.              ● Sahih-i Buhari
                                                                22
                                                                                   ● Sahih-i Müslim
             Hadisler, metotolojik yöntemle incelenmiştir. Her hadis senet ve
          metin olmak üzere iki kısımdan oluşur. Rivayet eden  ve rivayet edi-    ●  Sünenler
          len açısından güvenerliğinin araştırılıp incelenmesine cerh ve ta’dil     ● Sünen-i Ebu Davud
          denir. Hadis ilmîyle uğraşan âlimlere Muhaddis denir. Muhaddisler,       ● Sünen-i Nesai
          yoğun ve uzun çalışmalar sonucu farklı kaynaklardan ve kişilerden        ● Sünen-i İbni Mace
          aldıkları rivayetleri hem güven bakımından hem de konuları yönün-        ● Sünen-i Tirmizi
          den tasnif ederek geniş bir külliyat oluşturmuşlardır. Kütübü’s-Sitte,
          altı ayrı hadis derlemesinden oluşan hadis külliyatının başında gelir.

             Siyer, Megazi ve Hadis ilimleri, İslam tarihçiliğinin başlamasına kaynaklık etmiştir. Müslüman-
          lar hadis ilmîndeki senet zinciri metotuyla, tarih ilmîne kaynak belirtme metotunu kazandırmıştır.
          Hadis ravilerinin hayatlarına dair yazılan tabakat eserleri, biyografi yazımına kaynaklık etmiştir.

          17 bk. Nisa suresi, 42 ve 87. ayetler. Yusuf suresi, 111. ayet. Zümer suresi, 23. ayet.
          18 bk. DTS s.113, Yaşar Kandemir, “Hadis”, DİA., C15, s. 27
          19 Nisa suresi 113. ayet. bk. Cuma suresi, 2. ayet.
          20 bk. Müslim, 746; Ebu Davud, 1342
          21 Mehmet Efendioğlu ‘Tedvin’ DİA, C 40, s. 267.
          22 Talat Koçyiğit, Hadis Tarihi, s. 32-33.


                                                        66
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11