Page 5 - İslam Kültür ve Medeniyeti 4. Ünite
P. 5

IV. ÜNİTE
                                                                       İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNDE İLİM






             2. İLMÎ HAYATIN GELİŞİMİ VE DÜNYADAKİ ETKİLERİ


             2.1. Kur’an-ı Kerim’in Cemi (Toplanması)
          ve Çoğaltılması

             Kur’an;  kelime  olarak  okumak,  mu-
          hafaza  etmek  manasındadır.  Kur’an,
          hitabete  dayalı  bir  metin  özelliğine  sa-
          hiptir.  Cahiliye  Dönem’i’nde  söz  sanat-
          ları  önemli  olduğundan  Kur’an-ı  Kerim,
          mevcut söz sanatlarının tüm inceliklerini
          içinde barındırır şekilde indirilmiştir. Bu         Hz. Osman’a izafe edilen Mushaf (Topkapı Sarayı)
          özellik metnin hafızada tutulması yoluyla muhafazasını kolaylaştırmıştır.
                                                                               13

             Hz. Muhammed (s.a.v.) de vahyin başlangıcından bitişine kadar Kur’an’ın tüm bölümlerini,
                                                         14
          sahabeden seçilen vahiy kâtiplerine yazdırmıştır.  Kur’an, sahabeden Kurra ve Hameletu’l-Kur’an
          adı verilen hafızlarca ezberlenerek muhafaza edilmiştir. Siyer kaynaklarının aktardığına göre her
          yıl Ramazan ayında o ana kadar inmiş olan tüm bölümleri Hz. Muhammed (s.a.v.) Hz. Cebrail’e
          (a.s.) ezberinden okuyordu. Sahabiler de mevcut nüshaları Hz. Peygamber’in (s.a.v.) okuyuşuyla
          karşılaştırıyordu. 15

             Halife Hz. Ebu Bekir (r.a.) Zeyd b. Sabit’i (r.a.) mevcut Kur’an nüshalarını tek bir kitap hâline ge-
          tirmekle görevlendirdi. Zeyd b. Sabit (r.a.) başkanlığında vahiy kâtiplerinden oluşan heyet, Kur’an
          metinlerinin karşılaştırmalı kontrolünü yaparak
          Mushaf adıyla iki kapak arasında topladı.

             Ortaya  çıkan  Mushaf-ı  Şerif,  Hz.  Ebu  Be-
          kir’den (r.a.) sonra diğer halifelere emanet edil-
          di. Bu ilk nüshadan yapılan çoğaltma işlemi, Ha-
          life Hz. Osman (r.a.) zamanında gerçekleştirildi.
          Zeyd b. Sabit (r.a.) başkanlığındaki bir komisyon
          tarafından yedi adet çoğaltılan Mushaf nüshası,
          ülkenin farklı merkezlerine yollandı. Bu suretle
          metin farklılıklarının ortaya çıkma ihtimali baş-
          tan önlenmiş oldu ve Kur’an-ı Kerim, hiç bir de-
          ğişime uğramadan günümüze kadar ulaştı. 16      “Kahire’de El-Meşhedü’l-Hüseynî’de muhafaza edilen el yazması Mushaf.“
                                                                  (1087sayfa, 80kg ve 57cmx68cm ebatında)





          13 Abdülhamit Birışık, “Kur’an”. DİA., C 26, s. 383; Tahsin Görgün, “Kur’an”, DİA, C26, s. 390
          14 Mehmet Suat Mertoğlu, “Vahiy Katibi,” DİA, C 42, s. 447.
          15 Abdülbaki Turan, “Arza,” DİA, C 3, s. 446-447.
          16 Muhammet Hamidullah, İslama Giriş, s. 32-39.


                                                      65
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10