Page 4 - İslam Kültür ve Medeniyeti 4. Ünite
P. 4

IV. ÜNİTE
               İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNDE İLİM



             Bir  eğitim  ve  öğretim  faaliyeti  olarak
          peygamberliğin asıl hedefi, ilim üzere şekil-
          lenmiş bir toplum inşa etmektir. Kur’an’ın ve
          Hz. Peygamber’in (s.a.v.) ilme teşviki, Müslü-
          manları bilgiyi yazıyla kayıt altına almaya ve
          ilim  öğrenmeye  yöneltmiştir.  Hz.  Peygam-
          ber’in  (s.a.v.)  eğitimci  yönü  onun  sünnetini
          izleyenler için her döneme ışık tutmaktadır.
          O,  eğitimde  kolaylaştırıcı  metotlar  takip  et-
          meyi,  sabrı,  tahammülü  teşvik  ve  tavsiye
          etmiş;  öfkeye  ve  şiddete  yer  verilmemesini
          istemiştir. Muaviye b. Hakem es-Sülemî (r.a.)
          adlı  sahâbî,  bu  hususta  şunları  söylemiştir;
          “Ben Resulüllah’tan daha güzel eğitim veren bir   Müslümanlar araştırmacılığa ve eser üretmeye büyük önem vermişlerdir.
                                                                          (Temsilî Minyatür)
          öğretmen görmedim. Beni ne azarladı, ne dövdü,
          ne de hakaret etti”.
                           10

             Her şey bilgiye dayanır. İlim tahsili, Müslümanlar için farz kılınmıştır. Hz. Peygamber (s.a.v.)
          “İlim öğrenmek, her Müslümana farzdır.”  buyurmuştur. Hz. Ali’ye (r.a.) derin bilgisi sayesinde “ilmîn
                                              11
                                  12
          kapısı” ünvanı verilmiştir.
             Birey, toplum ve ülke düzeyinde elde edilen bilgiden, en çok bu bilgiyi üretenler yararlanırlar.
          Ilmîn önemli bir güç olduğu, İslam toplumları tarafından erken dönemlerden itibaren kavranmış-
          tır. Bu gücün temelinde ilmîn kaynağı olan Allah’a (c.c.) yakınlık bulunmaktadır. İslam Kültür ve
          Medeniyeti bu kavrayış sayesinde ilmîn aydınlatıcı gücüyle, geniş coğrafyalara ulaşmış ve birkaç
          yüzyıl içerisinde dünyayı aydınlatmıştır.





                    YORUMLAYALIM


               “Bedir Savaşı’nda Müslümanların eline esir düşen müşrik askerlerden okur yazar olanlar, on Müslüma-
            na yazı öğretmek suretiyle serbest bırakılmışlardır. Vahiy başkâtibi olan Zeyd b. Sâbit (r.a.) de Bedir Savaşı
            esirlerinden okuma yazma öğrenmiştir. Şüphesiz bu uygulama, o dönemin ve coğrafyanın şartları dikkate
            alındığında önemli bir gelişmedir.”
                                                                           M. Asım Köksal, İslam Tarihi, s. 514.

                Hz. Peygamber’in (s.a.v.) Bedir Savaşı’nda esir alınan Mekkeli müşrikler için yaptığı uygula-
            mayı, ilme teşvik ve yol açtığı toplumsal dönüşüme etkisi bakımından yorumlayınız.






          10 Ahmet b. Hanbel, C 5, 447-448.
          11 İbn Mace, Mukaddime, 17.
          12 Mustafa Baktır, “Suffe,” DİA, C 37, s. 469-470.


                                                        64
   1   2   3   4   5   6   7   8   9