Page 21 - Tefsir 3. Ünite
P. 21
3. ÜNİTE TEFSİR TARİHİ
4. Tefsirden Tefekküre
4.1. Maûn Suresi ve Tefsiri
َّ ٰ ْ َّ ّٰ ْ
ِمي۪حرلا نمحرلا ِللا ِمــــــــسب ِ
ِ
ْ َّ َّ َ َ
َ َ ُّ ُ َ َ ٰ َ ّ ُ ّ َ ُ َ ْ َ
2 ۙمي۪تلا عدي ي۪لا كِلذف 1 ني۪لداب بِذكي ي۪لا تيارا
ۜ
ِ
ِ
ْ َ ْ ُ َ َّ َ َ ّ َ ُ ْ ٌ ْ َ َ ْ ْ َ َ ٰ َ ُّ ُ َ َ َ
نع مه ني۪لا 4 ۙين۪لصملِل ليوف 3 ۜ ِ ين۪كسِملا ِماعط ع ضي لو
َ ُ َ ْ َ ُ َ ْ َ َ َ ُ َٓ ُ ْ ُ َ َّ َ َ ُ َ ْ َ َ
7 نوعاملا نوعنميو 6 ۙن۫ؤاري مه ني۪لا 5 ۙنوهاس مهِت ص
ِ
Rahmân ve Rahîm olan Allah´ın adıyla.
1. Dini yalanlayanı gördün mü?
2. İşte o, yetimi itip kakar.
3. Yoksulu doyurmaya teşvik etmez.
4. Yazıklar olsun o namaz kılanlara ki;
5. Onlar namazlarını ciddiye almazlar.
6. Onlar (ibadetlerinde hayır ve hasenatlarında) gösteriş yapanlardır,
7. Hayra da (her türlü infaka) mâni olurlar.
Maûn suresi, adını son ayetinde geçen Maûn kelimesinden alır.
Yedi ayettir. İniş sırasına göre on yedinci, mushaftaki sıraya göre
yüz yedinci suredir. Tekâsür suresinden sonra Kâfirûn suresinden
önce Mekke’de inmiştir. 4-7. ayetlerin Medine’de münafıklar hak-
kında indiğine dair rivayet de vardır. Sure Mekke’de özellikle Ebû
Cehil, Ebû Süfyan, Âs b. Vâil ve Velid b. Muğîre gibi yetimlerle il-
gili incitici davranışlar sergileyen, dini yalanlayan, ahirette hesaba
çekileceğine inanmayan, etrafındakileri hor gören kişiler hakkında
nazil olmuştur.
NOT EDELİM
Rahmân ve Rahîm olan Allah´ın adıyla.
ّ ُ ّ َ ُ َّ َ ْ َ َ َ Mâûn suresinin “soru” ile
﴾ 1 ني۪لداب بِذكي ي۪لا تيارا ﴿ başlamasının nedeni, muhatabı,
ۜ
ِ
ِ
Surede dini yalanlamak, insanların yaptıkları iyilik ya ahireti inkar eden insanda ne gibi
da kötülüklerin Allah (c.c.) katında bir karşılığı olduğunu bir itikadi sapkınlık meydana
reddederek hesap gününü yalanlamak anlamındadır. “Sen geleceğini düşünmeye davet
32
gördün mü?” şeklindeki hitap, görünüşte Resûlullah’adır. etmektir.
Ama Kur’an’ın üslubu gereği, böyle durumlarda hitap her Peygamberimiz yaşadığı
akıl sahibi insanadır. “Gördün mü?” sorusunun anlamı, ortamda insan ve toplum
hem gözle gördün mü hem de anlayıp bildin mi demektir. düzenini bozan uygulamalara
Bu soru ile başlanmasının nedeni, muhatabı, ahireti karşı çıkmış ve bu yüzden
inkar eden insanda ne gibi bir itikadi sapkınlık olduğunu müşrikler tarafından ataların
düşünmeye davet etmektir. Ayette geçen din kelimesi dinini inkâr etmekle suçlanmıştır.
çoğunlukla kıyamet günü, İslam anlamında kullanılır.
32 Râzî, Mefâtîhu'l-Gayb, C 23, s. 439; Elmalılı, Hak Dini Kur’an Dili, C 9, s. 175.
79