Page 24 - Tefsir 3. Ünite
P. 24
TEFSİR 3. ÜNİTE
NOT EDELİM
َ
ٰ
ْ ُ َ َ ْ َ ُٓ ْ ُ َ َ َ ُ َّ ُ َ َ َ ّٰ ُ َ ُٓ َ َ َّ َ ُّ َٓ
﴾ 33 مكلامعا اولِطبت لو لوسرلا اوعي۪طاو للا اوعي۪طا اونما ني۪لا اهيا اي ﴿
“Ey iman edenler! Allah’a itaat edin, Peygamber’e itaat edin. Amellerinizi boşa
çıkarmayın.” (Muhammed suresi, 33. ayet)
Bazı müctehitler “Namazdan kasıt beş vakit namazdır, bazıları
da bayram” demişlerdir. Bazıları da bundan kastın genel manada
namaz olduğunu söylemişlerdir. Müfessirler ise “Nahr, namazda
elleri bağlamak, namazda elleri kaldırarak tekbir getirmek, namaza
başlarken, rükû ederken ve rükûdan kalktığında elleri kaldırmak”
olduğunu söylerler. Bazılarına göre bununla kastedilen murad, Kur-
ban bayramı namazı kılmak ve sonra kurban kesmektir. Nahr keli-
mesi ayetin bağlamı dikkate alındığında peygamberden kendisine
bahsedilen hayırlar karşılığında tüm şükür biçimlerini karşılayan
kurban ve namaz ibadetlerini yerine getirme anlamını içermekte-
dir. 36
Ayette kurban kesmek teşvik edilmiştir. Aynı şekilde herkesin
kurban kesecek mali güce ulaşabilmek için çalışması ve bu
ibadetin, sosyal dayanışmanın en güzel örneklerinden bir olduğu
hatırlatılmıştır.
ُ ْ َ َ ْ َ ُ َ َ َ َّ
﴾ 3 تبلا وه كئِناش نِا ﴿
NOT EDELİM Müşriklerden bazıları, “Muhammed kendisinden sonra yerine
“Gecenin bir kısmında geçebilecek bir oğlu bulunmayan biridir. O ölünce adı-sanı kesile-
37
uyanarak sana mahsus cek, biz de ondan kurtulacağız.” diyorlardı. Onlar, Hz. Peygamberi
fazla bir ibadet olmak kabile desteği olmadığı için güçsüz saymış ve erkek çocuğu olmadı-
üzere teheccüd namazı kıl ğı için ‘soyu kesik’ olarak nitelemişlerdir. Buna karşılık inen ayetler
ki, Rabbin seni Makam-ı işin onların düşündüğü gibi olmadığına dikkat çekmiştir. Ebter keli-
Mahmud’a ulaştırsın.” mesi, ‘soyu kesik’ demek olduğu gibi her türlü hayırdan kesilmeyi,
(İsrâ suresi, 79. ayet) işin devamının gelmeyeceğini de içerir. Ayet, hayrın servet, mal ve
evlat sahibi olmaktan ziyade güçlü bir düşünce, sağlam bir inanç ve
sarsılmaz bir ahlak sahibi olmakla elde edilebileceğini anlatmıştır. 38
Müşrikler, Peygamberimizin tevhid inancında ısrar ettiği sürece
kabilenin ve şehrin bütün imkânlarından mahrum bırakılacağını
düşünmüş, sırf kalabalık ve servet sahibi olmalarının haklı olmala-
rını sağlamayacağını anlayamamışlardı. Sure, Hz. Peygamberin şah-
sında doğru ve güzel davranışlarda bulundukları sürece mü’minle-
rin hayra ulaşacağını söyleyerek ümit verir. İnananlara buğzeden
inkârcıların bu niyetlerini eyleme dökmeleri halinde bile sonuç ala-
mayacaklarını belirtir.
36 bk. Elmalılı, Hak Dini Kur'an Dili, C, 9, s. 6193.
37 Râzî, Mefâtîhu'l-Gayb, C 23, s. 478; Ömer Nasuhi Bilmen, Kur'an-ı Kerim'in Türkçe Me-
ali Âlîsi ve Tefsiri, C 8, s. 4105.
38 Râzî, Mefâtîhu'l-Gayb, C 23, s. 481; Mehmet Vehbi, Hulasatu’l Beyan, C 15-16, s. 6590.
82