Page 18 - Tefsir 3. Ünite
P. 18

TEFSİR                                                                               3. ÜNİTE


                                        Her  cilt  sonunda  konular  okuyucuya  kolaylık  sağlamak  amacıyla
                                        sayfa numarasına göre “münderecât” başlığıyla aktarılmıştır. 1964-
                                        1966 yılları arasında sekiz cilt olarak İstanbul’da yayınlandı. Bu tef-
                                        sirin kaynakları arasında Beyzavî ve Ebussuud tefsirleri sayılabilir.
                                           Ömer Nasuhi Bilmen Kimdir?

                                           1882 yılında Erzurum’da doğdu. İlk eğitiminden sonra İstan-
                                        bul’da hukuk öğrenimini tamamladı. Arapça, Farsça ve Fransızca
                                        öğrendi. Medreselerde, İstanbul İmam-Hatip Okulunda ve İstan-
                                        bul Yüksek İslam Enstitüsünde fıkıh usulü ve kelam dersleri okuttu.
                                        Dâruşşafaka Lisesinde yirmi yıla yakın ahlak derslerine girdi. İs-
                                        tanbul Müftülüğü ve Diyanet İşleri Başkanlığı yaptı. Emekli olduk-
                                        tan sonra tefsirini yazdı. Edebiyat ve dinî ilimler alanında birçok
                                        eseri vardır. Müslümanların pratik dinî ihtiyaçlarına cevap veren
                                        Büyük İslam İlmihali ile şöhret kazandı. Ayrıca Hukuk-i İslamiyye
                                        ve Istılahât-ı Fıkhiyye Kamusu ile Büyük Tefsir Tarihi gibi eserleri
                                        de vardır. 1971’de İstanbul’da vefat etti. Edirnekapı mezarlığına
                                        defnedildi. 29
              Ömer Nasuhi BİLMEN          B) Türkçe Mealler
                   (1883-1971)
                                           Kur’an-ı Kerim,  insanları doğru yola iletmek için gönderilmiş
                                        bir kitaptır. O, sadece belli bir ırka değil bütün insanlığa gönde-
                                        rilmiştir. Onun mesajlarının evrensel özelliği insanların anlaması
                                        için Kur’an’ın başka dillere çevrilmesi gereğini ortaya koymuştur.
                                        Kur’an, ilk muhataplarının dili olan Arapça ile indirilmiş ve böylece
                                        onların bu mesajı anlamaları mümkün hale getirilmiştir. Bu konuda
                                        Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyrulmuştur: “Biz, her peygamberi, bu-
                                        lunduğu kavminin diliyle gönderdik ki, onlara apaçık anlatsın…” 30
                                           Kur’an-ı Kerim yeryüzündeki dillerin çoğuna tercüme edilmiştir.
                                        Türkler de İslamı kabul edip Arapçayı öğrendikten sonra Kur’an’ı
                                        kendi dillerine çevirmeye başlamışlardır. İlk kısmi tercümeler Uy-
                                        gur alfabesiyle yapılmıştır. Kur’an-ı Kerim’in mevcut Türkçe çevi-
                                        rilerinin en eskisi ise 734/1334 yılında Şirazlı Hacı Devletşah oğlu
                                        Mehmet tarafından Oğuz lehçesi ile yazılmıştır. Selçuklular ve Os-
                                        manlılar dönemi boyunca da tercümeler yapılmaya devam edil-
                                        miştir. Günümüzde birçok Türkçe meal vardır. En meşhurlarından
                                        birisi Hasan Basri Çantay’ın yazdığı mealdir.

                                        Kur’an'ı Hâkîm ve Meal-i Kerim: Hasan Basri Çantay
                                           Hasan Basri Çantay, 1887 yılında Balıkesir’de doğdu. İlk tahsi-
                                        linden sonra Arapça ve Farsça öğrendi. Edebiyat, felsefe, hukuk,
                                        iktisat ve maliye tahsili gördü. Bir ara ziraat ve ticaretle uğraşan
                                        Çantay, diğer yandan kendini ilmî çalışmalara adadı. 1964’te İs-
                                                                                             31
              Hasan Basri ÇANTAY        tanbul’da vefat etti. Edirnekapı mezarlığına defnedildi.  En meş-
                   (1887-1964)          hur eseri Kur’an'ı Hâkîm ve Meal-i Kerim’dir.
                                        29 Rahmi Yaran, “Ömer Nasuhi Bilmen”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 6, s. 162-163.
                                        30 İbrâhîm suresi, 4. ayet.
                                        31 Emin Işık, “Hasan Basri Çantay”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 8, s. 218- 219.
            76
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23