Page 9 - Siyer 4. Ünite
P. 9
Ünıte 4
YORUMLAYALIM
Beşîr b. Hassâsiye adında bir kişi Resulullah’a (s.a.v.) biat etmek düşüncesiyle gel-
di. Allah Resulü (s.a.v.) kendisinden biat almak için Allah’tan başka ilah olmadığını,
Muhammed’in O’nun kulu ve elçisi olduğuna şehadet etmesini, namaz kılıp zekât
vermesini, haccetmesini, Ramazan ayında oruç tutmasını ve Allah yolunda cihat et-
mesini şart olarak sundu. Bunun üzerine Beşîr b. Hassâsiye, “Ey Allah’ın Elçisi! Benim
cihat etmeye ve zekât vermeye gücüm yetmez. Çünkü savaşta dönüp kaçanın Allah’ın
gazabına uğrayacağını söylüyorlar. Ben ise savaşta korkuya kapılıyor ve ölmekten korku-
yorum. Zekâta gelince benim ailemin geçimi için ayırdığım küçük bir koyun sürüsü ve on
deveden başka bir şeyim yok.” der. Bunun üzerine Hz. Peygamber onun elini tutup salla-
yarak, “Cihat yok, zekât yok... O hâlde cennete nasıl gireceksin?” buyurur. Bunun üzerine
Beşîr b. Hassâsiye Rahmet Elçisi’nin koşullarını kabul ederek biat etti.
(Ahmed b. Hanbel, Müsned, C 7, s. 333; İbnü’l-Esîr, Üsdü’l-ğâbe, C 1, s. 396-397.)
Verilen örnek olay üzerinden cihadın ibadet ve inanç değerini yorumlayınız.
2.1. Savaşa İzin Verilmesi
Mekkeli müşrikler, Müslümanlarla olan sorunlarını tamamen sona erdirmek için onları ortadan
kaldırmaya karar vermişti. Bu yüzden Müslümanlar, Mekkelilerin tahrik edici tutumları karşısında
teyakkuz hâlinde bekliyorlardı. Nihayet hicretin ikinci yılında Müslümanlara müşriklerin zulümle-
rine karşı kendilerini korumaları için savaş izni verildi. “Kendilerine savaş açılan Müslümanlara,
zulme uğramaları sebebiyle cihat için izin verildi. Şüphe yok ki Allah’ın onlara yardım etmeye
gücü yeter. Onlar, haksız yere, sırf, ’Rabbimiz Allah’tır’ demelerinden dolayı yurtlarından çıka-
rılmış kimselerdir…” Allah (c.c.) , haksızlığa uğramaları sebebiyle müminlere “Fitne tamamen yok
24
edilinceye ve din (kulluk) de yalnız Allah için oluncaya kadar onlarla savaşın. Şayet vazgeçer-
lerse zalimlerden başkasına düşmanlık ve saldırı yoktur.” buyurdu.
25
Cihada izin veren ayetlerle birlikte Resulullah (s.a.v.) Me-
dine dışına seriyyeler göndermeye başladı. Bu askerî
birlikler; Kureyş’e ait ticaret kervanlarına engel olmak,
Medine’ye yapılması muhtemel baskınlardan haberdar
olmak ve Kureyş’in çevre kabilelerle iş birliğini önlemek
gibi bazı siyasi ve askerî amaçlar taşıyordu. Yoksa bu
seriyyelerin amacı savaş ve yağma değildi. Zira Mekkeli
muhacirler bedeviler gibi yağma ile geçimlerini sürdür-
müyor, daha çok ticaret ile uğraşıyordu. Ensar ise bah-
çelerinde hurma üreten basit çiftçilerdi.
26
Resulullah’ın (s.a.v.) gönderdiği seriyyeler kan dökmemeye
özen gösteriyor, sadece Kureyş’e ait kervanlara engelle-
melerde bulunuyordu. Çünkü hicretin hemen akabinde Görsel 4.3: Küçük askeri birlikler: Seriyyeler
Müslümanların geride bırakmaya mecbur kaldıkları mal-
larını Mekkeliler yağma ve talan etmişlerdi. Bu durum bir devlet başkanı olarak hareket eden
Peygamber’e (s.a.v.) misliyle mukabele etme hakkı veriyordu. Aynı zamanda Mekkeliler bu bölgenin
en önemli ticari aktörüydü. Bu sebeple Resulullah (s.a.v.) ticaret güzergâhını kontrol altında tutarak
Mekke’yi ekonomik olarak zayıflatmayı da amaçlıyordu.
24 Hac suresi, 39-40. ayet.
25 Bakara suresi, 193. ayet.
26 Muhammed Hüseyin Heykel, Hz. Muhammet’in Hayatı, C 2, s. 49-50.
9797