Page 4 - Siyer 4. Ünite
P. 4

SIYER

                                             Hz. Muhammed (s.a.v.)  vakit geçirmeden Müslümanların yeni yurdun-
                                             da mescit inşa etmek için hazırlıklara başladı. Şehre girişinde devesi-
                                             nin çöktüğü arsayı sahipleri olan iki yetim kardeşten satın alıp inşa-
                         Derkenar            ata uygun hâle getirdi. Temeline ilk taşı bizzat kendisi koyduğu gibi
                                             inşaat tamamlanıncaya kadar, yaklaşık yedi ay, ashâbıyla beraber
             İslam dinini Kur’an-ı Kerim’in   çalıştı.  Kerpiçten  yapılan  binanın  direkleri  hurma  gövdelerinden,
             emrettiği gibi yaşamak, Mek-    tavanı da hurma dallarından idi. Son derece sade bir yapı olan mes-
             ke’deki baskılara karşı din, can,   cidin kıblesi Kudüs’e doğruydu. Mescidin bitişiğine Hz. Peygamber
             namus, akıl ve soy emniyetini   ve ailesi için odalar inşa edildi. Ayrıca mescidin arka kısmına ihtiyacı
             sağlamak amacıyla Mekke’den     olanların barınabileceği bir bölüm eklendi. 2
             Medine’ye göç eden Hz. Mu-
             hammed (s.a.v.)  ve arkadaşlarına   Yapımı esnasında ensar ve muhaciri kaynaştıran Mescid-i Nebi yal-
             muhacir adı verilmiştir.        nızca ibadet mekânı olarak kalmamış, din ve devlet işlerinin yürü-
                                             tüldüğü bir merkez olmuştur. Peygamber mescidinin önemli işlevle-
             Hicret sırasında Hz. Peygam-    rinden birisi eğitim mekânı olmasıydı. Burada oluşturulan ilim mec-
             ber’e ve Medine’ye göç eden     lislerinde Hz. Peygamber ashâbı ile bir araya gelip onların sorularını
             diğer Müslümanlara kucak açıp   cevaplıyordu. Ayrıca bazı sahabilerin desteğiyle mescitte Kur’an ve
             onları misafir eden; beslenme,   okuma yazma eğitimi veriliyordu. Peygamber Efendimiz ilim meclis-
             barınma ihtiyaçlarını gideren ve   lerinden istifade etmek isteyen hanımlar için de ayrı bir gün tahsis
             farklı bir ortamda yeni bir ya-  etmişti. Devlet yönetimiyle ilgili meseleler Mescid-i Nebi’de görüşü-
             şamın kurulabilmesinde onlara   lüyor, Hz. Peygamber yabancı elçileri burada kabul ediyordu.  Hal-
             yardımcı olan ve sahip oldukları   kın yönetimle ilgili istek ve şikâyetlerini Hz. Peygamber’e ulaştırdığı
             her şeyi onlarla paylaşan Me-   mekân olan Mescid-i Nebi’nin kamu yönetiminde de önemli bir yeri
             dineli Müslümanlara da ensar    vardı. Bunun yanında adalet hizmetleri de buradan yürütülüyor, da-
             denilmiştir.                    valar burada görülüyordu. Savaşlarda yaralanan sahabilerin tedavisi
              (Dinî Terimler Sözlüğü, s. 307,   için mescitte bir çadır kurulmuş dolayısıyla Mescid-i Nebi zaman za-
                                   95.)      man hastane olarak da kullanılmıştır.
                                                                           3
                                             1.2. Ashâb-ı Suffe
                                             Suffe kelimesi Arapçada gölgelik anlamına gelir. Mescid-i Nebi inşa
                                             edilirken arka tarafına eklenen gölgelik, barınma ihtiyacı olan sahabi-
                                             ler için yapılmıştı. Burada kalan ve ashâb-ı suffe olarak anılan toplu-
                                             luk içinde yoksul ve kimsesiz olanlarla bekâr sahabiler bulunuyordu.
                                             Ashâb-ı suffenin ihtiyaçları Allah Resulü (s.a.v.)  ve zengin Müslümanlar
                     tarafından karşılanıyordu. Hz. Peygamber kendisine gelen sadakaları suffe ashâbı için kullanırdı. 4
                     Ashâb-ı suffenin en önemli özelliği vakitlerinin neredeyse tamamını Hz. Peygamber’i dinlemeye
                     ve ilme ayırmış olmalarıdır. Sürekli Resulullah’ın (s.a.v.)  yanında bulunup sorular soran ve ondan
                     öğrendiklerini diğer Müslümanlara aktaran suffe ashâbının birçok İslami ilmin doğuşunda ve ge-
                     lişmesinde doğrudan etkisi vardır. Hz. Peygamber, İslam’ı tebliğ için göndereceği elçileri de ken-
                     disinin eğitiminden geçmiş olan ashâb-ı suffe içinden seçmiştir. 5

                            ARAŞTIRALIM




                       Ashab-ı suffenin eğitim öğretime olan katkılarını araştırınız.




                     2  İbn Sa’d, et-Tabakât, C 1, s. 204-207; İbn Hişâm, es-Sîre, C 2, s. 141-143.
                     3  Mustafa Sabri Küçükaşçı, Nebi Bozkurt, “Mescid-i Nebevî”, DİA, C 29, s. 286-290.
                     4  İbn Sa’d, et-Tabakât, C 1, s. 219.
                     5  Mustafa Baktır, “Suffe”, DİA, C 37, s. 469-470.



                    9292
   1   2   3   4   5   6   7   8   9