Page 3 - Siyer 4. Ünite
P. 3
Ünıte 4
1. Medine’de İslam Toplumunun Oluşumu
Allah Resulü’nün (s.a.v.) Yesrib’e hicretinden sonra şehre Hz. Peygamber’in şehri anlamında Medi-
netü’n-Nebi ya da onun gelişiyle nurlanmış şehir anlamında Medinetü’l-münevvere denilmiş,
sonraları ise sadece Medine ismi kullanılmıştır.
Hz. Peygamber tarafından siyasal, sosyal ve kültürel açıdan merkez hâline getirilecek olan Me-
dine’de bir devlet olmaya yönelik çalışmalara hicretle beraber başlanmıştır. İdari ve toplumsal
faaliyetlerin de yürütüldüğü Mescid-i Nebi’nin inşası devam ederken, bir taraftan da muhacir
ile ensarın kaynaşması sağlanmıştır. Şehirde yaşayan Yahudilerle imzalanan sözleşme ile bir
arada yaşamanın kuralları belirlenmiş, bir anlamda devletin anayasası oluşturulmuştur. Ayrıca
gelen vahiylerle İslam’ın emir ve yasakları aşama aşama tamamlanmaya devam etmiştir.
Haccın Mukâteleye
farz (savaş)
Âl-i İmrân suresi 1. Yılı verilmesi
kılınması izin
97. ayet
Hicretin
Bakara suresi
193. ayet
9. Yılı
Hicretin
Tesettürün
farz TEŞRÎ’
Orucun
kılınması Nur suresi 30-31. ayetler Hicretin 5. Yılı HÜKÜMLER 2. Yılı Hicretin 183. ayet Bakara suresi kılınması
farz
Hicretin
2. Yılı
Hicretin
Hac suresi
4. Yılı
Mâide suresi
İçkinin 90-91. ayet 78. ayet Zekâtın
haram farz
kılınması kılınması
Tablo 4.1
Medine’de gelen
teşrî hükümler
1.1. Mescid-i Nebi’nin İnşası
Allah Resulü (s.a.v.) zorlu bir yolculuktan sonra Müslümanların sevinç gösterileri içinde şehre
girdiğinde devesini serbest bırakarak onun çöktüğü yere en yakın eve misafir olacağını söy-
lemişti. Böylece kendisini misafir etmek için âdeta yarışan Müslümanlar arasında bir tercih
yapmamış, kimseyi de kırmamış oldu. Bu uygulamanın neticesinde Hz. Peygamber’e ev sahip-
liği yapma mutluluğuna Ebu Eyyüb el-Ensârî ismiyle bilinen Halid b. Zeyd erişti. Hz. Peygamber
Mescid-i Nebi’nin inşası tamamlanıncaya kadar onun evinde misafir kalmıştır. 1
1 İbn Sa’d, et-Tabakât, C 1, s. 204.
9191