Page 9 - Hüsnihat 1. Ünite
P. 9

HÜSN-İ HAT SANATININ TANIMI VE GELİŞİMİ


            Harfleri ve yazıyı daha süslü hâle getirmek için
          tezyînat (süsleme) işaretleri kullanılır. Bunlar: Tır-
          nak, ters tırnak ve tirfil işaretleri olmak üzere üç
          tanedir, müsennâları ile birlikte 6 (altı)  farklı şekil
          eder.

            Yazı çeşitlerine göre harflerin üstlerine veya alt-
          larına konulan noktalarının ölçüleri ve geometrik
          şekilleri de birbirlerinden farklıdır.
            Yeryüzünde  kullanılan  yazılar  arasında  İslam        Hat levhalarında kullanılan hareke ve tezyin
          yazısı şekil bolluğu, form zenginliği, sınırsız kom-    (süsleme) işaretleri.
          pozisyona imkân vermesi ile sanat yazısı olarak ge-
          lişmeye en müsait, en zengin yazıdır. Bir tane harfini yaklaşık 40 türlü yazabilme imkânı
          vermesi ile yine 40’a yakın farklı işaret şekliyle hat sanatçısına çok zengin bir sanat mal-
          zemesi vermektedir. Bundan sonrası artık hattatın kendisine kalmıştır. Ruhunun engin-
          liklerinden coşup gelen estetik duygularını elinin hüneriyle birleştirerek sınırsız sayıda
          ve şekilde hat eserleri ortaya koyacaktır.
            Hattatın kullandığı harf ve şekiller tabiatı taklit etmeyen, telkin eden, zihinde var olan
          tek başına şekillerdir. Bu yönüyle resimden farklıdır ve resim sanatının ulaşamadığı daha
          ileri boyutlara ulaşmış bir sanattır. Güzel sanatlar arasında hat sanatının yerini tespit
          ederken hattı, plastik (görsel) sanatlar kategorisinde başlı başına bir “Hat Sanatı” olarak
          değerlendirmek en doğrusu olacaktır.

            4. Türklerin İslam Yazısına Hizmetleri


            Türk milleti Müslüman  olmasıyla birlikte Göktürk ve Uygur alfabelerini bırakarak
          Kur’an harflerini  millî alfabe olarak almışlardır. Aynı zamanda bu yazıyı sadece kul-
          lanmakla kalmamışlar, eskiden de yazıya ve güzel yazmaya önem vermelerinin olumlu
          tesirleriyle İslam yazısının bugünkü  sanat seviyesine yükselmesine en büyük  hizmeti
          yapmışlar ve en büyük hattatları yetiştirmişlerdir.
            İlk Müslüman Türk Devletleti Karahanlılar  ve Gazneliler   bilhassa  mimari yapılarda
          kûfî  hattını  çok  kullanmışlar  ve  geliştirmişlerdir. Mısır’da hüküm süren Türk devlet-
          leri Tolunoğulları  ve Memluklüler döneminde Kahire’de  büyük  hattatlar  yetişmiştir.
          Timurlular Devleti’nin  hattat veziri Gıyaseddin Baysungur, Herat’ta valilik yaptığı dö-
          nemde, özel kütüphanesine dönemin en seçkin hattat ve sanatkârlarını toplayarak  bir tür
          sanat akademisi oluşturmuştur.
            Selçuklular da hat sanatına önem vermişler ve geliştirmişlerdir. Büyük Selçuklu Sulta-
          nı Alparslan, 1066 yılında Bağdat’taki İslam halifesine yolladığı elçi ile birlikte, ülkesinde
          yazılmış nefis bir Kur’an-ı Kerim’i de hediye olarak yollamıştır. Irak Selçukluları Sulta-
          nı Tuğrul (ö.1181) hat sanatını öğrenmiş ve otuz cüz hâlinde güzel bir Mushaf yazmış-
          tır. Anadolu Selçukluları’nın sanatçılara yüksek rağbeti hattatların ve diğer sanatçıların
          Anadolu’ya yönelmelerini sağlamıştır. Bu sanatçılar mimari yapılarda  sülüs  hattını çok




                                                       17
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14