Page 11 - Hüsnihat 1. Ünite
P. 11

HÜSN-İ HAT SANATININ TANIMI VE GELİŞİMİ


            Türk milleti arasında hüsn-i hat sanatının bu derece yayılmasında ve ilerlemesinde
          bizzat devlet adamlarının hat sanatına ve hattatlara yüksek ilgi ve itibar göstermiş olma-
          larının etkisi çok büyüktür.

            5. Meşhur Hattatlar


             Hz. Ali (r.a.) Harflerin şekillerini güzelleştirme yolunda ilk estetik müdahaleyi yap-
          mıştır. Kelime ve cümlelerin düzenlenmesi ve biraraya getirilmesinde kaideler koymuş-
          tur. Bunun için o, hattatlar silsilesinin başlangıcı, piri ve manevi rehberi kabul edilmiştir.
            Sonraki dönemlerde ise öncü olmuş hattatlar şunlardır:

             İbn-i Mukle  (272/886–328/940): Abbasilerin hendese (geometri) de bilen hattat veziri
          Muhammed İbn Mukle, o zamana kadar uzun tecrübe ve arayışlarla elde edilen harf
          şekillerini belli ölçülere bağlamıştır. Yazıya yeni bir şekil vermiştir. Yazıyı düzene koyar-
          ken ilk defa, noktayı harflerin boyu, elifi dik harflerin boyu, daireyi ise çanak şeklindeki
          harflerin genişliği için ölçü olarak koymuştur
             İbn-i  Bevvâb  (ö.413/1022):  Kendinden önceki üstat İbn Mukle’nin yazılarını yıllarca
          taklit edip incelemiş, iyi harflerini seçmiş, onun aklâm-ı sitte’de tespit ettiği bu estetik
          kaideleri daha ince geometrik nispetlere bağlayarak üslubunu güzelleştirmiştir. 64 adet
          Kur’an-ı Kerim  yazmıştır.
           Yakut el-Musta’sımî (ö.698/1298): Küçük yaşta Amasya’dan Bağdat’a esir olarak getiril-
          miş, Halifenin sarayında iyi bir eğitim almıştır. Asıl gelişimini İbn Mukle ve bilhassa İbn
          Bevvâb’ın yazıları üzerinde yaptığı uzun incelemeler sonucunda elde etmiştir.





                       BU İSMİ HİÇ UNUTMAYALIM !
                    Şeyh    Hamdullah  Efendi    (840/1436–926/1520):    Amasya’da  doğmuştur.
                 Hattatların piri en büyüğü anlamına gelen “Seyhu’l-Hattâtîn” adıyla bilinir.. Hat
                 sanatını Amasya’da Hayreddin Mar’âşî’den meşk ederek icazet almıştır. Amasya
                 valiliği sırasında dostluğunu kazandığı II.Bayezid tahta çıkınca onun daveti üzeri-
                 ne ailesiyle birlikte İstanbul’a gitmiş, saraya hat hocası olarak görevlendirilmiştir.
                       Şeyh Hamdullah’a, II.Bayezid saray hazinesinden 7 adet Yakut Musta’sımî
                 yazısı vererek güzel bir üslup oluşturmasını tavsiye etmiştir. Bunun üzerine o, in-
                 zivaya çekilerek ve Allah’ın yardımıyla, Yâkut’un yazılarını günlerce dikkatle ince-
                 lemiştir. En iyi harflerini seçmiş, bunlardan hat sanatında  “Şeyh üslubu” denilen
                 yeni bir tarz ortaya koyarak yeni bir devir başlatmıştır. Artık Yâkut’un üslubu bıra-
                 kılarak Şeyh Hamdullah üslubu örnek alınmaya başlanmıştır. Şeyh Hamdullah
                 Osmanlıda hat sanatının ilk kaynağı olarak kabul edilmiştir.
                    Şeyh Hamdullah ile birlikte hat sanatında liderlik Türk Milleti’ne geçmiştir.  47
                 adet Kur’an-ı Kerîm, sayısız En’âm-ı Şerîf ve Kur’an cüzü yazmıştır. Kabri Ka-
                 racaahmet Mezarlığı’ndadır. Şeyh’in defnedildiği yer zamanla “Hattatlar Sofası”
                 olmuştur.






                                                       19
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16