Page 5 - Hüsnihat 1. Ünite
P. 5

HÜSN-İ HAT SANATININ TANIMI VE GELİŞİMİ




            Hat sanatı insanların hayatına o kadar
          yerleşmiş  ki  kâğıt  üzerinden  çıkarak  her
          an herkesin görüp ibret alacağı mekânlara
          taşmış ve mesajlar verir hâle gelmiştir. Bu-
          nun en güzel örnekleri eski mezar taşları-
          dır.
            Türk İslam kültüründe Allah kelamı ne-
          reye yazılırsa orası kutsallık kazanır. İşte
          hat sanatının bir diğer gayesi, bu mimari
          eserlere manevi dereceler kazandırmak ve         Mezar taşına işlenmiş bir hat yazısı.
          insanlara her vakit ne yapmaları gerektiğini hatırlatmaktır. Bunun için hat sanatıyla ya-
          zılmış ayet, hadis ve güzel sözler mimari eserlerimizi süslemektedir. Hat sanatının bu
          gayesinin yerine gelmesi için bu yazıların sadece süs unsuru olmadığını ve  okunulması
          gerektiğini aklımızdan çıkarmamamız gerekmektedir.


            2.3.Çeşitli  Ayet,  Hadis  veya  Güzel  Sözlerden  Oluşan  Levhaların
          Yazılması

            Hat sanatı estetik olarak zirveye ulaştığı dönemlerde sadece dış mimariyi değil iç mi-
          mariyi de süsleyerek maneviyat dolu bir dekor olma özelliğini üstlenmiştir. Bu gaye ile
          dergâh, tekke, ev ve işyeri gibi yerlerde duvarlara asılmak üzere çeşitli ebatlarda levhalar
          yazılmıştır. Bu levhalarda ise Besmele, Âyet’el-Kürsî, Fatiha-ı Şerife, nazar ayeti, Kelime-i
          Tevhîd, ayetler, hadisler, dualar, şiirler, beyitler ve ibret dolu sözler yer alır.


































            Kelime-i Tevhîd yazan bir levha



                                                       13
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10