Page 5 - Hüsnihat 1. Ünite
P. 5
HÜSN-İ HAT SANATININ TANIMI VE GELİŞİMİ
Hat sanatı insanların hayatına o kadar
yerleşmiş ki kâğıt üzerinden çıkarak her
an herkesin görüp ibret alacağı mekânlara
taşmış ve mesajlar verir hâle gelmiştir. Bu-
nun en güzel örnekleri eski mezar taşları-
dır.
Türk İslam kültüründe Allah kelamı ne-
reye yazılırsa orası kutsallık kazanır. İşte
hat sanatının bir diğer gayesi, bu mimari
eserlere manevi dereceler kazandırmak ve Mezar taşına işlenmiş bir hat yazısı.
insanlara her vakit ne yapmaları gerektiğini hatırlatmaktır. Bunun için hat sanatıyla ya-
zılmış ayet, hadis ve güzel sözler mimari eserlerimizi süslemektedir. Hat sanatının bu
gayesinin yerine gelmesi için bu yazıların sadece süs unsuru olmadığını ve okunulması
gerektiğini aklımızdan çıkarmamamız gerekmektedir.
2.3.Çeşitli Ayet, Hadis veya Güzel Sözlerden Oluşan Levhaların
Yazılması
Hat sanatı estetik olarak zirveye ulaştığı dönemlerde sadece dış mimariyi değil iç mi-
mariyi de süsleyerek maneviyat dolu bir dekor olma özelliğini üstlenmiştir. Bu gaye ile
dergâh, tekke, ev ve işyeri gibi yerlerde duvarlara asılmak üzere çeşitli ebatlarda levhalar
yazılmıştır. Bu levhalarda ise Besmele, Âyet’el-Kürsî, Fatiha-ı Şerife, nazar ayeti, Kelime-i
Tevhîd, ayetler, hadisler, dualar, şiirler, beyitler ve ibret dolu sözler yer alır.
Kelime-i Tevhîd yazan bir levha
13