Page 11 - Hadis Metinleri 6. Ünite
P. 11
6. ÜNİTE
Yine yüce Rabbimiz, Müslüman kadın ve erkeklerin takva temelli ve sorumluluk bilinciyle gerçek-
leştirilen giyim kuşamına vurgu yapar: “Ey Ademoğulları! Size ayıp yerlerinizi örtecek elbise, süsle-
necek giysi yarattık. Takva elbisesi ise daha hayırlıdır. Bunlar Allah’ın ayetlerindendir. Belki onlar
düşünüp ders alırlar.” 29
Ayeti kerimede geçen takva elbisesi; tevazu işareti sayılan elbise, sorumluluk bilincinin gereği olan
sade ve mütevazı giysi, Allah (c.c) korkusu, hayâ, salih amel, savaşta giyilen zırh ve miğfer gibi manalara
gelir. Doğrusu kadın ve erkeğin yaratılışı ile iki cins arasındaki iletişim ve etkileşim dikkate alındığında
takva elbisesinin bu manaların hepsini içerdiği ve örtünmenin toplumsal ve evrensel boyutu kolayca an-
laşılır.
Giyim kuşam hadisleri arasında bir de şöhret elbisesi vardır. Takva elbisesine ters düşen şöhret el-
bisesi, çevrenin dikkatini üzerine çekip çalım satmak için giyilen, kibir ve gurur izleri taşıyan, rengi veya
tarzı alışılmışın dışında olan elbiselerdir. Bazı âlimlerin açıklamasına göre halkın dikkatini çekmek, zahit
ve fakir görünmek gibi niyetlerle giyilen pejmurde, eski ve yamalı giysiler de şöhret elbisesi sayılır.
Burada Rasûl-i Ekrem’in (s.a.v) şu hadisi de zikredilmelidir: “Cehennemliklerden iki sınıf vardır
ki ben onları dünyada görmedim: Birincisi ellerindeki öküz kuyruğu gibi kırbaçlarla halkı kırbaçlayan
kimselerdir. İkincisi giyinmiş çıplak, kırıtarak ve salınarak yürüyen, başları deve hörgücü gibi kadınlardır.
Bunlar cennete giremezler, onun kokusunu da alamazlar. Halbuki onun kokusu çok uzun mesafelerden
hissedilir.” 30
“Allah’ım, Muhammed’in ev halkının rızkını geçinecek kadar kıl!” diye dua eden Peygamberimi-
31
zin (s.a.v) gerek giyim kuşam gerekse yeme içme hususunda prensip olarak bulduklarıyla yetindiği; lüks
ve israftan, kibir ve gösterişten kaçındığı; hep ümmetinin genel durumunu göz önünde bulundurarak orta
yolu takip ettiği bilinir.
OKUYALIM-DEĞERLENDİRELİM
“Düzgün bir kıyafet, iyi bir tavsiye mektubudur.
Yukarıdaki sözü giyim kuşamın önemi açısından arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
4. YEME-IÇME
اوبر ْ شاو اوُلُك “: َ لاَق مَّلسو ِهيَلع ّّّٰٰٰ للا ىَّلص ىِبنلا َّ نأ ِهِدج نع ِهيِبأ نع ٍ بيع ُ ش نب وِرمع نع 1
َ
َ
ِ
َ ُ
ّ
َّ
ْ َ ْ َ
َ ْ َ
ْ َ
ْ َ
َ
َ
ْ
ُ َ
َ َ َ ْ
َّ
”.ٍةَلي ِ خم َلو ٍ فارسِإ ِري َ غ ىِف اوُقدصتو اوسبْلاو
َ
َّ َ َ
َ
َ
ُ َ َ
َ ْ
ْ
Amr b. Şuayb’ın dedesinden rivayet edildiğine göre Peygamber (s.a.v) şöyle buyurdu: “İsraf etme-
yerek, kibir ve gurura kapılmayarak yiyiniz, içiniz, giyininiz ve tasadduk ediniz.”
32
29 A’râf suresi, 26. ayet.
30 Müslim, Libâs, 125; Cennet, 52; Muvatta’, Libâs, 4.
31 İbn Mâce, Zühd, 9.
32 Buhârî, Libâs, 1; Nesâî, Zekât, 66; İbn Mâce, Libâs, 23; Ahmed b. Hanbel, II, 181.
113