Page 10 - Hadis Metinleri 6. Ünite
P. 10
SOSYAL İLİŞKİLERLE İLGİLİ
HADİSLER
DEĞERLENDİRELİM
Namazın şartlarından olan setr-i avret konusunu hatırlayınız. Kıyafetlerimizde bulunması ge-
reken özellikleri sınıfta değerlendiriniz.
Açıklama
İlk hadisin İbn Mâce rivayetinde, “Elbisen yeni midir,
yoksa yıkanmış mıdır?” sorusuna Hz. Ömer’in (r.a) “yıkan- BİLGİ KUTUSU
mıştır” diye cevap verdiği yer alır. Aynı bab başlığı altında, Meşhur Arap dilcisi ve tefsir
bir gün yeni bir elbise giyen Hz. Ömer’in (r.a) “Mahrem âlimi Ebû Zekeriyyâ el-Ferrâ (ö.
yerlerimi örttüğüm ve hayatımda güzellik kazandığım elbi- 207/822) diyor ki:
“İslam öncesi cahiliye devrin-
ِ
seyi bana giydiren Allah’a hamdolsun, (يذــَّلا ِللِ دــمحْلا de kadınlar, başörtülerini arkalarına
ُ
ْ َ
ِ
ِ ِ
ِ
ِ
ِ
يتايح يــف هِب لــمجتَأو يــتروع هــِب يِراوُأ اــم يناــسك).” salıverirler ve ön taraflarını (boyun
25
ُ
َ
َ
َ ْ َ
َ
َ
َ
َ
َ
َ
َّ
َ
diye dua ettiğini ve Rasûl-i Ekrem’in (s.a.v) bu şekilde dua ve yakalarını) açarlardı. Bunun üze-
edip eski elbisesini tasadduk eden kimsenin Allah’ın himaye- rine Müslüman kadınlar örtünmek-
sinde olduğunu müjdeleyen hadisini nakleder. le emrolundular”.
İkinci hadiste zikredilen beyaz renk elbise, sade ve gös-
terişsiz olma, maddi ve manevi temizliği temsil etme ve hoş
bir görünüm sağlama gibi özellikleri nedeniyle Peygambe- BİLGİ KUTUSU
rimiz (s.a.v) tarafından tercih ve tavsiye edilmiştir. Rasûl-i ريخ َ كِلَذ يوْقتلا سابِل و
َ
Ekrem’in (s.a.v) sadece beyaz elbise giymediği, başka renk ٌ ْ َ َّ ُ َ َ
elbiseleri giydiği ve giyilmesine izin verdiği de bilinir. De- “Takva elbisesi var ya, işte
mek oluyor ki “Beyaz renk elbise giyiniz.” cümlesindeki o daha hayırlıdır.”
emir kalıbı vücup (bağlayıcı dinî gereklilik) değil, müstehap (A’râf suresi, 26. ayet.)
bir hüküm ifade eder.
Üçüncü hadise göre kadının örtünmesi, dinin emri ve
gereğidir. Allah Teâlâ (c.c), “Mümin kadınlara da söyle:
Gözlerini (harama bakmaktan) esirgesinler, namus ve if-
fetlerini korusunlar! Açıkta kalan, kendiliğinden görünen
kısmı müstesna olmak üzere ziynetlerini göstermesin-
ler...” buyurur. Bu ayette geçen “açıkta kalan kısmı müstes-
26
na” tabiri, ulema tarafından genellikle yüz ve eller şeklinde
anlaşılmıştır. Söz konusu hadis de istisna edilen yerlerin yüz
ve eller olduğunu gösterir.
Kadınların giyim kuşamı konusunda Rabbimiz şöyle buyurur: “...Kadınlar başörtülerini yakala-
rının üzerine (kadar) koysunlar...” “Ey Peygamber! Eşlerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına
27
(bir ihtiyaçtan dolayı dışarı çıktıkları zaman) dış elbiselerini (cilbâb) üstlerine almalarını söyle.
Onların tanınıp incitilmemesi (kendilerine sarkıntılık edilmemesi) için en uygun olan budur. Allah
bağışlayandır, esirgeyendir.” 28
25 İbn Mâce, Libâs, 2
26 Nûr suresi, 31. ayet.
27 Nûr suresi, 31. ayet.
28 Ahzâb suresi, 59. ayet.
112