Page 7 - Hadis Metinleri 5. Ünite
P. 7

5. ÜNİTE





             Açıklama

             Edeple ilgili verilecek bilgiden önce ahlaka dair şu açık-
          lamanın yapılmasında fayda vardır: Ahlak, “İnsanın iyi veya           BİLGİ KUTUSU
          kötü olarak vasıflandırılmasına yol açan manevi nitelikleri,         Bireysel  ve  toplumsal  ahla-
          huyları ve bunların etkisiyle ortaya koyduğu iradeli davranış-  ka ilişkin hadisler, hadis kaynakla-
          lar bütünü” diye tanımlanır. İnsanın kendi iç dünyasından ve    rının daha çok birr ve sıla (iyilik ve
          Allah (c.c) ile olan ilişkilerinden doğan davranışlar bireysel   akraba ilişkilerini korumak), edeb/
          ahlak adını alırken insanın diğer insanlara ve varlıklara kar-  adab, fezâil, isti’zân, rikâk ve zühd
          şı yapmakla yükümlü ve sorumlu olduğu görevler toplumsal        bölümlerinde  yer  alır.
          (sosyal) ahlak adını alır.

             Yüce Kur’an’ın “Elbette sen yüce bir ahlak üzeresin.”
                                                                   16
          diye müjdelediği Rasûl-i Ekrem (s.a.v), “Ben iyi ahlakı ta-
          mamlamak  için  gönderildim.”     diyerek  hedefini  açıklar.
                                        17
          Onun çizdiği yol haritasında ve biçimlendirdiği ahlak siste-
          minde bireysel ve toplumsal anlamda çözülmeyi önlemek ve
          gelişmeyi sağlamak gibi iki önemli hedef vardır. İslam ahlak
          sisteminin  temelinde  “Allah’ın  emrine  saygı,  yaratıklarına
          şefkat” ilkesinin bulunduğu da bilinen bir husustur.
             Çoğulu adap olan edep kelimesi ise şöyle tarif edilir: “İyi
          ahlakı (mekârimi ahlak) esas almak; söz, fiil ve davranış ba-
          kımından övgüye değer vasıfları hayata geçirmek.”



                                                        ْ
                                                                                ْ
                                                                        ْ
             (ًلاعِفو ًلوَق دمحي ام  ُ لامعِتساو  ِ ق َ لاخلأا مِرا َ كمِب ُذخلأا بدلأَا)
                                                     ْ
                                                                     ْ
                           ُ
                                                                           ُ َ
                 ْ َ
                                        َ ْ ْ َ
                                                           ِ
                             َ ْ ُ َ
                                                                َ
                        ْ
                Bu tarife göre yüce İslam dininin lüzumlu gördüğü, ak-
          lın ve örfün güzel saydığı söz ve davranışlar, edep kelimesi-         BİLGİ KUTUSU
          nin çizdiği çerçeveye girer.                                         Hz. Ali (r.a) “...Kendinizi ve
                Dilimizde  edep  kelimesiyle  birlikte  eğitim  anlamın-  ailenizi, yakıtı insanlar ve taşlar
          da  kullanılan  terbiye  kelimesi  ise  düzeltmek,  gözetmek,   olan ateşten koruyun...”
          gelişmek,  neşvünema  bulmak  ve  nizama  koymak  mana-                    (Tahrîm suresi, 6. ayet.)
                                                                               ayetini, “Kendinize ve aile ef-
          larına  gelir.  Terim  olarak  terbiye,  “bir  şeyi  kademeli  ola-  radınıza hayrı,  iyiliği, edebi ve gör-
                                         ِ ِ
                                                                    ِ
                                                    ِ
          rak ideal noktaya ulaştırmak (هــلامك يــَلا  ِ ئيــشلا ُغلاــبا   gü  kurallarını  öğretiniz.”  diye  yo-
                                              َ
                                                                َ
                                                          َّ
                                            َ           ْ          ْ
          ًائيــشفًائيش)“ diye tarif edilir. Buna göre terbiye, çocuğun ruh   rumlamıştır.
              َ َ
                   َ
                  ْ
            ْ
          ve karakter yapısını, ahlak ve davranışını yavaş yavaş olgun-
          luk derecesine ulaştırma gayreti demektir. İbn Mâce’nin, Sünen’in edep başlığı altında “Çocuklarınızla
          iyi ilişkiler kurun, onlara güzel edep ve terbiye kazandırın.”  hadisini zikretmesi bu açıdan dikkat çeker.
                                                                    18
                Esasen edep, edebi olanlardan öğrenilebilir. İnsanla hayvan arasındaki fark, edeptir. Edebini kay-
          beden kimse, onu bir daha elde edemez. Namusunu kaybeden kimse hayâsız, edepsiz ve ahlaksız olarak
          anılır. Edep ve ahlaka aykırı hareket etmek, fert ve toplumu huzursuz ederek ruh sağlığını bozar. Özellikle
          güldürüp eğlendirmek için anlatılan edep dışı fıkra ve hikâyeler, aşırıya kaçan şakalar, yüz kızartıcı sözler
          16 Kalem suresi, 4. ayet.
          17 Muvatta’, Husnü’l-Huluk, 8.
          18 İbn Mâce, Edeb, 3.
                                                           91
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12