Page 13 - Hadis Metinleri 5. Ünite
P. 13
5. ÜNİTE
kulları, kardeşler olun! Bir Müslüman’ın üç günden fazla kardeşine küs durması helal olmaz.” 39
َةنجْلا ُ لخدي َ ل”: َ لاَق مَّلسو ِهيَلع ّّّّّّّٰٰٰٰٰٰٰ للا ىَّلص يِبنلا نع هنع ّّّّّّّٰٰٰٰٰٰٰ للا ي ِ ضر ٍدوعسم نب ِ ّّّّّّّٰٰٰٰٰٰٰ للا ِدبع نع 2
ُ ْ
َ ُ
ِ
ِ َ ُ ْ َ ُ
َ ِ َّ
َ ْ َ
ُ ْ َ
َ
َّ َ
ْ
َ
َ َ َ ْ
ْ
َ
ّ
َ
ًةنسح هُلعَنو انسح هبوَث َ نو ُ كي ْ نأ ب ِ حي َ لجرلا َّ نِإ ٌ لجر َ لاَق “ٍربِك نِم ٍةرَذ ُ لاَقثِم ِهِبْلَق يِف َ ناَك نم
ْ
ُّ
ُ
ْ
َ
ُ
َ َ ُ ْ َ ً َ ُ ُ ْ
ُ َ
َّ
ْ َ
َ
َ
ْ
َّ
”. سانلا ُ طم َ غو ِّ قحْلا ر َ طب رب ِ كْلا َ لامجْلا ب ِ حي ٌ ليِمج ّّّّّّّٰٰٰٰٰٰٰ للا َّ نِإ“ : َ لاَق
َ
ِ َّ
ُّ
َ
َ َ
َ
ُ
ْ َ
ُ َ ُ ْ
Abdullah b. Mes’ud’dan (r.a) rivayet edildiğine göre Peygamber (s.a.v) şöyle buyurdu: “Kalbinde
zerre kadar kibir olan cennete giremez.” Bir adam, “İnsan, elbisesinin ve ayakkabısının güzel olmasını is-
ter, sever.” deyince Peygamber (s.a.v) şöyle buyurdu: “Allah güzeldir, güzelliği ister, sever. Kibir ise hakkı
kabul etmemek ve halkı aşağılamaktır.” 40
موي تاَذ مَّلسو ِهيَلع ّّّّّّّٰٰٰٰٰٰٰ للا ىَّلص ِ ّّّّّّّٰٰٰٰٰٰٰ للا ُ لوسر انيِف ماَق َ لاَق هنع ّّّّّّّٰٰٰٰٰٰٰ للا ي ِ ضر ٍرام ِ ح نب ضايِع نع 3
ِ
ُ ْ َ ُ
ِ
َ ُ
َ
ٍ ْ َ َ
ْ َ
َ
ُ َ
َ
ْ
َ
َ
َ
َ َ َ ْ
َ
َ
َ
َ
َ
َ
دحأ ىِغبي َل و ٍدحأ ىَلع دحأ ر َ خْفي َل ىتح اوعضاوت ْ نأ يَلِإ ىحوأ ّّّّّّّٰٰٰٰٰٰٰ للا َّ نِإو“ (…) َ لاَقَف ابي ِ طخ
َ
َ
َ
ٌ
َ ٌ
َ
َ ْ
َ
َّ َ
َ ْ َ
ُ
َ
َ
َ
َ
َ
َ
َ
ً
َّ
َ
”. ٍدحأ ىَلع
َ
َ
Iyâz b. Hımâr (r.a) anlatıyor: Bir gün Rasûlullah (s.a.v) aramızda ayağa kalkarak şöyle konuştu:
“Şüphesiz ki Allah Teâlâ sizin mütevazı olmanızı bana vahyetti (emretti). Tâ ki kimse kimseye karşı böbür-
lenmesin ve ona taşkınlık yapmasın!” 41
Açıklama
Haset kelimesi kıskanma, kıskançlık ve çekeme-
me manasına gelir. Bir terim olarak haset, başkasının
sahip olduğu maddi-manevi imkân ve nimetin yok ol-
masını istemek demektir. İmrenme ve hayırda rekabet
anlamındaki gıpta ise başkasının sahip olduğu maddi
veya manevi imkânın bekası yanında ona kendisinin de
ulaşmasını arzulamak demektir. Gıpta meşrudur, haset
ise haramdır.
Pek çok kötülük, düşmanlık ve iftiranın arkasın-
da haset vardır. Yüce Kur’an’ın beyanlarından, İblis’in
Âdem’e (a.s) secde etmemesi ve Allah’a (c.c) isyan et-
mesinin temelinde haset olduğu, Kâbil’in Hâbil’i kat-
letmesinin arkasında da hasetin yattığı anlaşılır. Hz.
Yusuf’un (a.s), bizzat kardeşleri tarafından kuyuya atıl-
masının arkasında da haset vardır. Yüce Kur’an, haset İnsanın kendini beğenmesi değil, kendini bilmesi ge-
rekir.
ettiği vakit hasetçinin şerrinden Allah’a (c.c) sığınmak
gerektiğini de öğretir. 42
39 Buhârî, Edeb, 57; Müslim, Birr, 23.
40 Müslim, İman, 147; Tirmizî, Birr, 61; Ahmed b. Hanbel, I, 399, IV, 133.
41 Müslim, Cennet, 64; Ebû Dâvud, Edeb, 40; Tirmizî, Menâkıb, 67; İbn Mâce, Zühd, 16, 23.
42 bk. Felak suresi, 5. ayet.
97