Page 6 - Hadis Metinleri 1. Ünite
P. 6

HADİSLERİ YORUMLAMA
                 VE ANLAMA




             d) Tatbik: Hz. Âişe’nin (r.a) ifadesiyle “ahlakı Kur’an
          olan Hz. Peygamber” , hep Kur’an ile hemhâl olmuş;
                               12
          onun inanç, ibadet ve ahlak esaslarını kişisel ve sosyal
          hayatında uygulamış ve ümmetine örnek olmuştur. Daha
          önce geçen şu ayet, burada tekrar düşünülmelidir: “An-
          dolsun ki  Allah’ın Rasûlü’nde, Allah’ı ve ahiret gü-
          nünü hesaba katan ve onu sürekli anan sizler için en
          güzel bir örneklik vardır.” 13

             Muallim  Nâcî  (1849-1893),  Rasûlullah’ın  (s.a.v)
          Kur’an’la olan güçlü münasebetini şöyle anlatmıştır:

             Hüsn-i Kur’an’ı görür insan olur hayran sana,
             Dest-i kudretle yazılmış hilyedir Kur’an sana.

             Ziya Paşa (1825-1880) ise duygularını şöyle dile ge-            ٍ ِ                  ِ
                                                                                                َ َّ
                                                                                       ُ
                                                                                 َ
                                                                                                    َ
          tirmiştir:                                                         ميظع  ٍ قُلخ يَلعَل كنا و
                                                                                            َ
                                                                     “Elbette sen yüce bir ahlak üzeresin.”
             Öyle bir mektebe oldu ki daim                                              (Kalem suresi, 4. ayet.)
             Cenâb-ı Hak oldu zatına muallim.
             2.3. Hadislerde Konu Bütünlüğü

             Hadislerde konu bütünlüğü, ilgili hadis metinleri ara-       BİLGİ KUTUSU
          sında anlam bütünlüğünün sağlanması demektir. Bu yüz-
          den aynı konuya dair hadislerin bir kısmını dikkate alıp        Hadis âlimlerine göre hadis ve sün-
          diğerlerini terk etmek, eksik ve yanlış sonuçlara götürür.   netin dört işlevi vardır:
          Sağlıklı bir sonuca ulaşabilmek için ilke olarak külli yak-     1.Kur’an çerçevesinde yeni hüküm-
          laşım yani konuyla ilgili hadisleri bütün tarikleriyle bir   ler getirmek
          araya getirmek, iç bütünlüğü içinde okumak ve değer-            2.Kur’an’ı açıklamak
          lendirmek  gerekir.  Bu  bütünlüğün  dikkate  alınmaması        3.Kur’an’ın  hükümlerini  pekiştir-
          hâlinde, özden uzaklaşılması, din ve toplum eksenli bir-   mek  4. Kur’an’ı tatbik etmek
          takım problemlerin yaşanması kaçınılmazdır.
             Örnekğin “İslam garip olarak başladı. Başladığı gibi yine garip olarak dönecektir. Öyleyse ne mutlu o


                                                                            َ
                                           َ
          gariplere! (ِءابر ُ غْلِل ىبو ُ طَف ابيِر َ غ أدب امَك دوعيسو ابيِر َ غ ملاسِ ْ لا أدب)”  hadisinin Müslim rivayetinde
                                                                                 14
                                            َ
                                                                             َ
                                                                   ُ
                               َ
                                                                       ْ
                                                                              َ
                       َ َ
                                      ً
                                             َ َ ُ ُ َ َ َ ً
          müjdelenen “garipler” hakkında bilgi geçmez. Ancak hadisin diğer tariklerinde, sayıları az olan o “garip-
          ler” şu şekilde açıklanır: “Onlar benden sonra halkın bozduğu yol ve yöntemimi (sünnet) düzeltirler.”
                                                                                                              15
          veya “İnsanlar bozulduklarında (onları) düzelten kimselerdir.” 16
             Yukarıdaki örnekte görüldüğü gibi aynı konuyla ilgili hadislerin tamamı bir bütünlük içinde değerlen-
          dirilmediği zaman Rasûlullah’ın (s.a.v) mesajı tam ve doğru anlaşılmamış olur.
          12 Müslim, Müsâfirîn, 139.
          13 Ahzâb suresi, 21. ayet.
          14  Müslim, İman, 232.
          15  Tirmizî, İman, 13.
          16  Ahmed b. Hanbel, IV, 73.

                                                           14
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11