Page 8 - Hadis Metinleri 1. Ünite
P. 8

HADİSLERİ YORUMLAMA
                 VE ANLAMA




             3. HADİSLERİN KAYNAĞININ TESPİTİ VE TEMEL HADİS KAYNAKLARI

             Tabiin dönemi hadis âlimlerinden Muhammed İbn Sîrîn’in  (ö. 110/728) şu sözü, hadislerin sıhhati-
          ni tespit işinin ve onların dayandığı kaynakların ne denli önemsendiğini gösterir: “Hakikaten bu hadis

          ilmi, dindir. O hâlde dininizi kimlerden alıp naklettiğinize iyi bakın (نمع اور ُ ظْناَف نيِد مْلِعْلا اَذه  َّ نِإ
                                                                                 َ
                                                                                                          َ
                                                                                             ٌ
                                                                              ْ َّ
                                                                                                  َ
                                                                                      ُ
                         ْ
                       ُ َ
              َ
                            18
          م ُ كنيِد  َ نوُذخأت)” .
           ْ
             Tebe-i tabiin âlimlerinden Abdullah İbnü’l-Mübârek (ö. 181/797) diyor ki: “Bana göre isnad dindendir.
          Eğer isnad olmasaydı isteyen istediğini söylerdi.”  Onun şu uyarısı da meşhurdur: “Dininin hüküm ve
                                                           19
          meselesini isnadsız olarak talep eden kimse, çatıya merdivensiz olarak çıkmak isteyene benzer.” Demek
          oluyor ki isnadı olmayan bir hadisin kıymeti yoktur. Gayrimenkul bir mülk için tapu ne ise hadis için de
          senet odur.
             Öte yandan Yahya b. Maîn (ö. 233/847), “Eğer sahanın otoriteleri olmasaydı şeriatın naklinde geçersiz
          ve asılsız haberler, bilgiler çok olurdu.” der. Gerçekten de tarih boyunca alanın otoriteleri tarafından sened
          ve metin tetkiki yapılarak ravilerin güvenilir olup olmadıkları ele alınmıştır. Böylece hadislerin sübut ve
          sıhhat durumları hakkında hüküm verilmiştir.























             Senedleriyle birlikte hadis metinlerini ihtiva eden ve Kütüb-i Sitte (altı ana kitap) adıyla bilinen temel
          hadis kitapları ve müellifleri şunlardır:
             1. Buhârî (ö.256/869), el-Câmiu’s-Sahîh: Asıl adı,             BİLGİ KUTUSU
          el-Câmiu’s-Sahîh e1-müsned min hadîsi Rasûlullah sal-             Buhârî  ve  Müslim’in  eserleri,
          lallâhü  aleyhi  ve  sellem  ve  sünenihî  ve  eyyâmih  olan   sahih hadislerden oluştuğu için “Sahî-
          eserde, tekrarlar hariç 4.000 hadis mevcuttur. Kitap, se-   hayn” diye isimlendirilir. Bu iki âlime
          kiz cilt halinde basılmıştır.                               hadis  ilmindeki  yerlerinden  dolayı

             2.  Müslim  (ö.261/874),  Sahîh:  Asıl  adı  el-Müsne-   ”Şeyhayn”, eserlerindeki ortak hadis-
          dü’s-Sahîh  olan  eser,  Sahîh-i  Müslim  diye  meşhur  ol-  lere  de  “Müttefekun  aleyh”  denilir.
          muştur. Tekrarlar hariç 4.000 kadar hadis içeren Sahih,
          beş cilt hâlinde basılmıştır.

             3. Ebû Davut (ö.275/888), Sünen: 4.800 hadis içeren eser, beş cilt halinde basılmıştır.

             4. Tirmizi (ö.279/892), Sünen: Bu kitap el-Câmiu’s-Sahîh adıyla da bilinir. Yaklaşık 4.000 hadis içe-
          ren Sünen, beş cilt hâlinde basılmıştır.

          18  Müslim, Mukaddime, 7.
          19  Müslim, Mukaddime, 5; Tirmizî, Sünen, V, 740.

                                                           16
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13