Page 2 - Hadis Metinleri 1. Ünite
P. 2

HADİSLERİ YORUMLAMA
                 VE ANLAMA




                1. İSLAM DİNİNDE HADİSLERİN YERİ VE ÖNEMİ

                Sözlükte “haber, yeni, sonradan olan” anlamına gelen ha-
          dis, terim olarak “Rasûlullah’ın (s.a.v) sözü, fiili ve takriri ile
          ilgili intikal eden her türlü bilgi” diye tarif edilir. Hadis keli-
          mesinin çoğulu ehâdîstir. Hadis ilmi ile meşgul olan kimselere
          “muhaddis, hadisçi, hadis âlimi, ehl-i hadis” gibi adlar verilir.

                Hadis  ilminin  konusu  Hz.  Peygamber  (s.a.v),  amacı  ise
          Rasûlullah’ın (s.a.v)  söz, fiil ve takrirlerinin doğru tespit edilip
          sonraki  kuşaklara  aktarılmasıdır.
                Sözlükte “yol, çığır, tavır, davranış biçimi, hayat tarzı, gi-
          dişat, hâl, âdet, teamül ve uygulama” anlamına gelen sünnet ise
          Peygamberimiz (s.a.v)  tarafından izlenen yol haritası, tabiat ve
          alışkanlık hâline getirilen hayat tarzı demektir. Bununla beraber
          hadis ile sünnet yaygın olarak birbirinin yerine kullanılır.

                Kur’an-ı  Kerim’de  geçen  iktiba  ve  iktida  kavramları,
          Rasûl-i Ekrem’i (s.a.v) rehber edinerek onun izinden gitmek ve
          bilinçli olarak ona uymak anlamına gelir. Allah’a (c.c) ve Rasû-
          lüne  (s.a.v)  itaati  emreden  ayetlerin  gereğini  yerine  getirmek,
          Kur’an ile birlikte hadis ve sünnete uymakla mümkündür. Çün-
          kü Peygamberimiz (s.a.v), yaşayan Kur’an, evrensel rol model
          ve etrafını aydınlatan bir ışık (sirâc-i münîr) olarak gönderilmiş-
          tir. Ayrıca “üsve” kökünden gelen “teessî”, Hz. Peygamber’in
          (s.a.v) fiil, hareket ve davranışlarını sebep, hikmet ve maksatla-
          rını bilerek yapmak ve onu örnek almak demektir. Nitekim yüce
          Rabbimiz şöyle buyurur: “Andolsun ki Allah’ın Rasûlü’nde,
          Allah’a ve ahiret gününe iman eden  ve onu sürekli anan
          sizler için en güzel bir örneklik vardır.” 1

                Hz. Peygamber (s.a.v) yaşayan Kur’an’dır. Dinî hayat, Kur’an’ı en doğru anlayıp yorumlayan Hz.
          Peygamber’in (s.a.v) hadis ve sünnetlerini öğrenmekle mümkündür. Hadis ve sünnetiyle, örnek şahsiye-
          tiyle ve eşsiz uygulamalarıyla Rasûl-i Ekrem (s.a.v), rahmet ve şifa kaynağı olan “en güzel söz” (ahse-
          nü’l-hadis) Kur’an-ı Kerim’den yararlanma yöntemini gösterir. “...Allah sana kitabı ve hikmeti indirdi,
          sana bilmediklerini öğretti...”  ve “Evlerinizde okunan Allah’ın ayetlerini ve hikmeti hatırlayıp dü-
                                        2
          şünün...”  ayetlerinde geçen hikmet, pek çok âlim tarafından sünnet diye yorumlanır.
                   3

                   TARTIŞALIM
                   Aşağıdaki hadiste vurgulanan noktaları arkadaşlarınızla tartışınız.

                   “En hayırlı söz, Allah’ın kitabıdır. En hayırlı yol, Muhammed’in (s.a.v) yoludur.”

                                                                                           (Buhârî, Edeb, 70)




          1   Ahzâb suresi, 21. ayet.
          2   Nisâ suresi, 113. ayet.
          3   Ahzâb suresi, 34. ayet.

                                                           10
   1   2   3   4   5   6   7