Page 9 - Hadis 6. Ünite
P. 9
HADİS VE SÜNNETİN ANLAŞILMASI
“Böylece kıyamet gününde kendi günahlarını tam olarak, bilgisizce saptırdıkları kimse-
lerin günahlarının da bir kısmını yüklenirler. ”
13
Demek oluyor ki insanları bilgisizce saptırıp onlara zarar verenler, saptırdıkları kimsele-
rin de günahlarını taşıyarak hesap vereceklerdir. Bu durumda yukarıda aktardığımız hadis-i
şerifin ve ayet-i kerimenin, suça azmettirme açısından ele alınıp yorumlanması gerekir. Öte
yandan bir günah ve kötülük konusunda çığır açmak da o yolda ilerleyenlerin işleyecekleri
günahlardan payına düşeni almak demektir.
Bu durum, suç işleyenlerin cezalandırılmayacağı, suçlarının başkasına yükleneceği anla-
mına gelmemektedir. “Hiçbir günahkar başkasının günahını yüklenmez...” ayeti ise suç ve
14
günahın şahsiliği ilkesiyle ilgilidir. Böylelikle taşlar yerine oturmuş olur.
2.2.Hadis ve Sünnetin Anlaşılmasında Bütünlüğün Gözetilmesi
Bir hadisin doğru anlaşılması ve yorumlanması için öncelikle onun bütün tariklerinin araş-
tırılıp birlikte değerlendirilmesi ve böylece iç tutarlılığının sağlanması gerekir. Belli bir konuya
dair hadislerin bir kısmını görüp diğer bir kısmını görmemek, eksik veya yanlış sonuca götürür.
TARTIŞALIM
Aşağıdaki tablolarda verilen üç hadisi önce tek başına daha sonra birlikte okuyu-
nuz. Üç metni okuyunca etekleri uzun elbise giymenin dinî hükmü konusunda ulaştı-
ğınız sonuç değişti mi? Tartışınız.
“Elbiseden topukların altına uzananı cehennemdedir.”
(Buhârî, Libas, 4.)
Hz. Ebu Bekir: “Ey Allah’ın Resulü, elbisemin eteği yere sar-
kıyor, ancak onu kaldırıyorum. Ne dersiniz?” diye sordu. Re-
sulullah: “Sen elbiseni kibirle uzun tutan biri değilsin.” buyurdu.
(Buhârî, Libas, 4.)
Hz. Peygamber şöyle buyurdu: “Kim elbisesini kibirle
sürürse, Allah kıyamet günü ona bakmaz.”
(Buhârî, Libas, 4.)
13 Nahl suresi, 25. ayet.
14 En'âm suresi, 164. ayet.
145