Page 11 - Hadis 6. Ünite
P. 11
HADİS VE SÜNNETİN ANLAŞILMASI
PAYLAŞALIM
Aşağıdaki hadislerden sadece 1. hadisi okuyan birinin kadınların yolculuğa çıkma-
ları konusunda yapacakları çıkarımla 1. ve 2. hadisi birlikte okuyan birinin yapacağı
çıkarım aynı olur mu? Bu konudaki düşüncelerinizi hadislerin anlaşılmasında bütün-
lüğün gözetilmesi ilkesini göz önünde bulundurarak paylaşınız.
1. “Kadın yanında mahremi olmadan üç günlük mesafede yolculuğa çıkmasın.”
(Buhârî, Taksîru’s-salat, 4; Müslim, Hac, 422-423.)
2. “Biz Resulullah’ın yanında iken bir adam geldi ve fakirlikten şikayet etti. Bir
müddet sonra bir başkası geldi, o da yol kesiciliğinden şikayette bulundu. Hz.
Peygamber bana dönerek:
-Ey Adî, Hîra şehrini gördün mü? diye sordu. Ben de:
-Hayır, görmedim ama çok duydum, dedim. Bunun üzerine şöyle buyurdu:
-Eğer ömrün yeter de yaşarsan, bir kadının devesi üzerinde tek başına Hîra’dan
kalkıp Kâbe’yi tavaf etmeye geldiğini ve Allah’tan başka hiç kimseden korkmadığını
göreceksin.”
(Buhârî, Menakıb, 22.)
3. Hadis ve Sünnetin Anlaşılmasında Farklı Disiplinlerden
Faydalanma
Daha önce de belirttiğimiz gibi, diraye-
tü’l-hadis ilminin başlıca kaynakları Kur’an, ARAŞTIRALIM
sünnet, siyer ve fıkıh ilmidir. Hadislerin an-
laşılmasında etkili olan siyer ilminin konumu “Ümmetime zorluk vermeyeceğimi
kesinlikle göz ardı edilmemelidir. Çünkü Pey- bilsem her namazla beraber dişlerini
gamber Efendimizin sîreti, yani kişiliği ve yaşa- temizlemelerini emrederdim.”
yışı sünneti açıklar, sünnet de Kur’an’ı açıklar. (Buhârî, Cuma, 7; Müslim, Tahâre, 42.)
İmâm-ı Âzam Ebu Hanîfe’nin şu sözü bu açı- Hadisleri anlamada farklı disiplin-
dan anlamlıdır: “Eğer sünnet olmasaydı, hiç- lerden yararlanmanın önemine dikkat
birimiz Kur’an’ı anlamazdık!” çekerek bu hadisi ağız ve diş sağlığı
Öte yandan hadis, fıkıh ve lügat âlimi Hat- bakımından nasıl yorumlayabiliriz?
tâbî (ö. 388/998), “Hadis temeldir, fıkıh ise Araştırınız.
bu temel üzerine kurulan binadır. Temeli ol-
mayan bina yıkılır, üzerine bina yapılmayan temel de bozulur.” derken hadis-fıkıh ilişkisine
dikkat çekmiştir.
147