Page 8 - Hadis 6. Ünite
P. 8

HADİS





               Esasen Yüce Kur’an’ın iyi anlaşılması, hadis
            ve sünnetin iyi kavranmasına, hadis ve sün-             ARAŞTIRALIM
            netin doğru anlaşılması da Kur’an’ın üzerinde
            düşünerek okunmasına bağlıdır.                      Abâdile denilen dört Abdullah kim-

                Peygamber Efendimiz veya onun hadisini ri-   lerden oluşmaktadır? Araştırınız.
            vayet eden sahabiler, bazen hadislerden sonra
            Kur'an-ı  Kerim’den  bir  ayet  okuyarak  araların-
            daki münasebete ve anlam bütünlüğüne işaret             DÜŞÜNELİM
            etmişlerdir.

               Mesela  Peygamber  Efendimiz  “Ben her           Endülüslü âlim Şâtıbî (ö. 790/1388)
            mümine  dünyada  ve  ahirette  yakınım.”  bu-    diyor ki:
            yurmuş,  ardından  “Peygamber,  müminlere           “Hadis, ya Allah’tan gelen bir vahiy-
            canlarından  daha  yakındır...”     ayetini  oku-  dir ya da kitap veya sünnetten sahih
                                          9
            muştur.                                          bir vahye dayanan, Resulullah tarafın-
                    10
               Hadis-i şerifleri anlamaya çalışırken Kur’an   dan yapılan muteber bir ictihaddır.”
            ayetlerini dikkate almanın önemi ile ilgili  şu     (Şâtıbî, el-Muvâfakât fî usuli’l-ahkâm, C
            örneği verebiliriz:                                                            4, s. 21.)
                                                                Bu değerli âlim “O kendi hevâ he-
               Peygamber  Efendimiz:  “Bir  katilin  işlediği   vesine  göre  de  konuşmaz.  Onun
            suç ve günahtan Hz. Adem’in oğlu Kâbil’e bir     söyledikleri  kendisine  vahyolu-
            pay düşer.”   buyurmuştur.                       nandan  başka  bir  şey  değildir.”
                       11
               Bu hadisi okuyan birçok kişinin aklına “Hiç-  (Necm Suresi, 3-4) ayetinde geçen vahiy
            bir  günahkar,  başkasının  günahını  yüklen-    kelimesinin şerîat mânasında kullanıl-
            mez...”   ayet-i kerimesi gelebilir.  İlk bakışta   dığını da söylemiştir.
                   12
            sanki bu ayet ile yukarıdaki hadis birbiri ile çeli-  (Bk.  Şâtıbî,  el-Muvâfakât  fî  usuli’l-ah-
            şiyormuş gibi görünür. Öyle ya hiçbir günahkar                          kâm, C 2, s.169.)
            başkasının  günahını  yüklenmeyecekse  neden        Şâtıbî’nin  bu  sözünü  Kur’an-hadis
            her cinayet suçundan ötürü Hz. Adem’in oğlu-     ilişkisi, bütünlüğü, hadisleri anlamada
            na günah yazılsın ki? Oysa ilgili hadisi rivayet   Kur'an-ı Kerim’i anlamanın önemi ba-
                                                             kımından düşünelim.
            eden Buhârî, beraberinde bir de şu ayeti hatır-
            latmıştır:

                                      ۪
                               ِ
                                                    ِ
                                                         ِ
                                                              ِ
                                                                                                  ِ
                                                                         ِ
                                                                                             ِ
                ِريغِب مهنوُّلضي نيذلا ِرازوَأ نمو ،ةمايقْلا موي ةلماك مهرازوَأ اولمحيـل"
                                                                                           ُ
                                       َّ
                                                                      ً َ
                          َ
                                                                                    َ
                                                                           َ
                   َ
                                            َ
                  ْ    ْ  ُ     ُ َ           ْ ْ َ       َ  َ    َ ْ َ       ْ  ُ  َ ْ        ْ  َ
                                                                                                ٍ ِ
                                                                                              "ملع
                                                                                                 ْ
            9 Ahzâb suresi, 6. ayet.
            10 Buhârî, İstikraz, 11.
            11 Buhârî, İ’tisam, 15.
            12 Fâtır suresi, 18. ayet.
                                                      144
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13