Page 12 - Hadis 6. Ünite
P. 12
HADİS
Sünnet ve hadisin anlaşılmasında tefsir, ke-
lam, fıkıh, siyer, tasavvuf/ahlak gibi ilim dalları LİSTELEYELİM
yanında; eğitim, iktisat, siyaset, tarih, coğraf-
ya, antropoloji, sosyoloji ve psikoloji, tıp, hu- Hadis ve sünnetin anlaşılmasında
kuk, matematik, jeoloji, astronomi gibi çağdaş hangi disiplinlerden faydalanılır? Liste-
disiplinlerden de yararlanmak gerekir. leyiniz.
Hadisleri yorumlarken yanlışları en aza in-
direbilmek için tarihsel tecrübeden ve farklı disiplinlerden beslenen hadis şerhleri kesinlikle
ihmal edilmemelidir. Hicri dördüncü asırdan itibaren hadis şârihleri, hadislerin nasıl anlaşılıp
yorumlanması gerektiğini göstererek zengin bir şerh edebiyatı ortaya koymuşlardır.
Sonuç itibariyle sünnet ve hadisin anlaşılmasında farklı disiplinlerden faydalanmak, ge-
niş bir ufuk ve bakış açısı kazandırır; ayrıca ilim ve medeniyet yolunda ciddi mesafe alınma-
sını sağlar. Bu yöntemin izlenmesi hâlinde sünnet ve hadisin, geçmişte kalmış bir tarih değil,
aksine bireysel ve toplumsal hayatı düzenleyen evrensel değerler taşıdığı görülür.
TARTIŞALIM
Abdullah b. Âmir şöyle anlatır: “Bir gün Resulullah evimizde otururken annem,
(bana) ‘Yanıma gel. Bak sana ne vereceğim!’ diyerek beni çağırdı. Bunun üzerine Re-
sulullah, ‘Çocuğa ne vereceksin?’ diye sordu. Annem, ‘Ona hurma vereceğim’ deyince,
Hz. Peygamber şöyle buyurdu:
“Dikkat et! ‘Eğer çocuğa bir şey vermeseydin, bu söz (amel defterine) bir yalan olarak
yazılacaktı.”
(Ebu Dâvûd, Edeb, 80.)
Yukarıdaki hadisi, çocuk eğitiminde dikkat edilmesi gereken ilkeler ışığında yorum-
layınız. Eğitim bilimlerine dair disiplinlerden yararlanarak bu hadis ile ilgili neler söy-
leyebiliriz? Tartışınız.
148